- האם פעילות ספורטיבית מסייעת בהגברת תחושות חיוביות ומרעננות ?
- כיצד ללמוד לאורך הסמסטר ולהתכונן בצורה המיטבית למבחן?
- מהם הדרכים לניהול זמן מיטבי המוביל להפחתת מתחים ?
- האם כדאי לשלב בין למידה עצמאית ולמידה בקבוצות ?
התחלה של שנה אקדמית חדשה היא רגע מרגש ורווי מתחים עבור סטודנטים רבים, ובמיוחד אלה המתמודדים עם לקויות למידה. 1 מתוך 10 סטודנטים באקדמיה מתמודדים עם לקויות למידה, הפרעות קשב וקשיים אחרים בלימודים. על מנת להצליח, מומחי מרכז הנגישות, במרכז האקדמי רופין, ריכזו טיפים והמלצות שיסייעו להפחית את הלחץ והמתחים, ויאפשרו לסטודנטים לנצל את ההזדמנויות שעומדות בפניהם.
- שילוב מנצח – למידה עצמאית ולמידה בקבוצות – חלוקת הזמן בין למידה באופן עצמאי ללמידה עם עמיתים תאפשר למידה פעילה ומגוונת. ברופין מיושמות שיטות הוראה חדשנית תחת המונח we learn. חווית לימודים זו, מאפשרת לסטודנטים ללמוד יחדיו במתחמי לימוד ייעודיים הנמצאים ברחבי הקמפוס. לרשות הסטודנטים ממשקים טכנולוגים מתקדמים וסימולציות המאפשרות לתרגל באופן המיטבי. השיטה הייחודית מקנה ערכים ורגישות חברתית וקהילתית ומכשירה את הבוגרים והמוסמכים לשוק התעסוקה.
- למידה פעילה, למידה יעילה – השתתפו באופן פעיל בהרצאות- כתבו שאלות בצד לעצמכם ובתום השיעור חפשו את התשובות מול המרצה / חברים, הציגו שאלות במהלך השיעור שיסיעו לכם להבין ולשלוט בחומר הנלמד, במהלך השיעור כתבו הערות חשובות, הקפידו להכין את המטלות האקדמיות ופתרו מבחנים לדוגמא, קראו מאמרים שיעשירו את הידע ויעמיקו את ההבנה של החומר, למדו לאורך כל הסמסטר ואל תדחסו את כל החומר בבת אחת. צורת לימוד יעילה תסייע לעבור את הסמסטר בקלות ולהגיע לתקופת הבחינות פחות מותשים ובתחושת שליטה.
- מבחנים זה לא סוף החיים – מבחן הוא דבר מלחיץ המשפיע על התחושות הרגשיות והפיזיות שלנו כמו: דופק מהיר, הזעת יתר, כאב ראש, שכחה, בלבול, קוצר נשימה, ‘בלק אאוט’ ועוד. לפני שנגשים לבחינה ומתחילים לפתור הביאו אתכם בקבוק שתייה, חטיף אנרגיה ופרי וודאו שיש ברשותכם תעודת סטודנט וכלי כתיבה תקינים. קיבלתם את הבחינה – קראו בעיון פעמיים את ההוראות והשאלות, סמנו מילות מפתח, רשמו הערות ראשונות שעולות לכם במחשבה, שימו לב למילים מבלבלות, תכננו את זמן הבחינה, התחילו לענות על שאלות ‘קלות’ והתקדמו לשאלות קשות יותר. לפני הגשת המבחן עברו על החומר ובדקו שעניתם על כל השאלות.
בדרך להצלחה. צילום: pixabay - הרגלים טובים וניהול זמנים – הספק והתמדה בלימודים הם תוצר של: מודעות להרגלים טובים. הציבו לעצמכם מטרות ויעדים, צרו לוח זמנים אפקטיבי שיאפשר לכם לתכנן מראש את זמן הלמידה, הרשו לעצמכם לקחת מספר הפסקות קטנות להתרעננות וצבירת כוחות, לאורך הסמסטר בצעו סדרי עדיפויות בין המטלות השונות והתנהלו בהתאם, דאגו לסביבת למידה אופטימלית ומאורגנת הכוללת תאורה חזקה ופינת למידה עם ריהוט מותאם.
- הכירו את הקמפוס – ערכו סיור בקמפוס, ההתמצאות תסייע בהפחתת המתח מ”הבלתי ידוע”. בדקו היכן נמצאת החנייה, אפשרויות הקיימות בתחבורה הציבורית – אוטובוס / רכבת, הסעות משותפות עם מכרים או באמצעות אפליקציות שיתופיות כדוגמת waze. כיצד מגיעים אל כיתות הלימוד המופיעות במערכת, מזכירות החוג, הקפיטריות, הספרייה, המעבדות, מרחבי לימוד משותפים, דיקן הסטודנטים ועוד.
- חברים לספסל הלימודים – קחו חלק בפעילות חברתית בקמפוס, הצטרפו לנבחרת ספורטיבית, התנדבו בפעילויות הקשורות במעורבות חברתית, הקימו קבוצת וואטסאפ של החבר’ה משנת הלימוד ונהלו שיחות עם מכנים משותפים כמו: הכנת עבודות יחד, תאום נסיעה משותפת ללימודים ועוד.
- פעילות ספורטיבית שומרת על התפקוד הקוגניטיבי ומפחיתה את הירידה בזיכרון, מסייעת בהגברת התחושות החיוביות ומפחיתה חרדה ומחשבות שליליות, משפרת את מצב הרוח ומעניקה רעננות לגוף ולנפש . מומלץ לתרגל יוגה ופילאטיס כמו כן, לעשות פעילות אירובית כגון ריצה, ריקוד, רכיבה על אופניים והליכה.
- הקשר בין חוף הים, רחשי גלים והצלחה בלימודים – דמיון מודרך משלב טכניקות הירגעות והרפיה והוא כלי המשפיע באופן ישיר על מצב הרוח, ויוצר תחושת מסוגלות והצלחה. מומלץ לתרגל ‘דמיון מודרך’ במקום שקט ורגוע תוך שימוש במוסיקה שקטה ומרגיעה. יש לעצום את העיניים ולדמיין מקום נעים כמו חוף הים, יער, נוף יפה, תוך התייחסות לכל האלמנטים ליצירת תמונה חיה ונעימה- רחש הגלים, מגע החול או הדשא, ריח האוויר, חום השמש ועוד.. ניתן להיעזר בסרטונים המייצרים רחשי רקע נעימים – גלים, גשם וכו’ או כאלו הנותנים הנחיות לדמיון מודרך.
- אוכל, קדימה אוכל – כדי להצליח בלימודים נדרשת ערנות, קליטה וריכוז. הקפידו על ארוחת בוקר מזינה שתספק אנרגיה לגופכם, הרבו לאכול דגנים, מגוון ירקות – 5 צבעים, פירות העונה, שקדים ואגוזים, הכינו סנדוויצ’ים בריאים ומשביעים לארוחה קלה, לאורך היום אכלו ארוחות קטנות ולא ‘מכבידות’ כדי למנוע תחושת עייפות. המעיטו באכילת ג’אנק פוד והקפידו לשתות מים לאורך כל היום.
קרן משה, מנהלת מרכז נגישות לסטודנט ברופין: “לימודים אקדמיים מהווים אתגר עבור כל סטודנט ובפרט עבור סטודנטים עם לקויות למידה, הפרעות קשב ומוגבלויות. על מנת לצלוח לימודים אקדמיים, הסטודנטים נדרשים להתמודד במקביל במספר אתגרים כמו: שליטה במסיחי דעת, פיתוח סקרנות ולמידה פעילה ומודעות וויסות עצמי. אנו במרכז הנגישות, מאמינים שלכל אדם יש את הזכות לרכוש השכלה ולהשתלב בתעסוקה. לכן, פיתחנו מגוון רחב של אפשרויות סיוע לפיתוח תחושת מסוגלות והצלחה בלימודים”.
מרכז הנגישות במרכז האקדמי רופין מסייע לסטודנטים עם לקויות למידה, הפרעות קשב וריכוז ומוגבלויות נפשיות, פיזיות וחושיות, להתמודד באופן שוויוני עם האתגרים הלימודיים. המרכז מוביל תפיסה ייחודית בטיפול בסטודנט באמצעות ליווי אישי ע”י צוות מומחיות המלוות עם המון רגישות וחמלה. הטיפול והסיוע מתבצע ביחד עם הסטודנט ובהתאם לצרכיו. לכל סטודנט מותאמת תכנית ליווי המשלבת התאמות בלמידה ובבחינות בהתאם להמלצות גורמים מקצועיים, טיפול רגשי, הקניית מיומנויות למידה, ליווי אישי וקבוצתי, שיעורי עזר וחונכויות.