במסמך אשר יצא לאור בשנת 2006, הוסדרה ההכשרה להוראה במוסדות להשכלה גבוהה, אשר פורסם על ידי המועצה להשכלה גבוהה. בתוכנית לומדים את תחום הידע הדיסציפלינרי, לימודי הכשרה להוראה ולימודי יסוד והעשרה. מהלך הלימודים בתוכניות הרגילות לתואר בוגר בהוראה הינו ארבע שנים, ובתוכניות של הסבת אקדמאיים להוראה לומדים רק שנתיים, בשל כך כי תלמידים בתוכניות ההסבה לאקדמאים, אשר לומדים לתעודת הוראה, בתחום שבו רכשו תואר ראשון, מתבקשים לעבור רק לימודי הכשרה להוראה. בתום מענק תעודת ההוראה, בוגרי הלימודים מתחילים בעת של התמחות במערכת החינוך.
מה הינם המסלולים החלופיים של הסבת אקדמאיים להוראה?
לצד המסלולים המסורתיים של הכשרת הסבה להוראה קיימים מסלולי הכשרה חלופיים, הנבדלים מן המסלולים הראשיים בתוכנית הלימודים שלהם, בפרקטיקה של ההוראה, באוכלוסיית היעד וכיוצא בזאת.
על פי מחקר שבוצע במהלך שנת 2010, נמצא כי קיימים יותר משלושים מסלולים ספציפיים של הכשרה להוראה בכל מיני מסגרות, אשר מכשירים בהן לערך כשמונת אלפים פרחי הוראה. על פי ההוראות של המועצה להשכלה גבוה, ניתן לערוך תכניות מואצות לאוכלוסיות ייחודיות בהיקף לימודים מצומצם מזה שבתוכניות הרגילות להסבת אקדמאים להוראה. ההיבט של הכשרה חלופית להוראה מביא למחלוקות רבות, ובעיקרן נדונה השאלה אם הוראה מהווה מקצוע או שמא מהווה מלאכה? מנקודת ראות אחת, קיימים כאלה שחושבים כי הוראה מהווה מקצוע שכדי לעסוק בו נדרשת הכשרה מוסדרת ומקיפה במוסדות לימוד אקדמיים. לעומת זאת, המאמינים בדה רגולציה של ההוראה דורשים לעיין בחומר של הכנסת מרכז המחקר והמידע התחום לאוכלוסייה רחבה יותר ולהתמקד בהכשרה מעשית, תוך כדי עבודה.
על פי מחקרים אשר בוצעו בארצות הברית, אין התגלו ממצאים חד משמעיים אשר מאששים את אחת מן העמדות האלו, בשל השונות הרבה בין התוכניות החלופיות הקיימות וחוסר הסכמה בשאלה מהו המורה הטוב ובאיזה מדדים צריך להשתמש, על מנת לבדוק את טיב ההוראה. במיפוי של תכניות עבור הסבת אקדמאיים להוראה, נמצאו שמונה תכניות שלהן מספר היבטים משותפים – תהליך של מיון מורכב ומוקפד בפרט, תכנית לימודים ספציפית שניצבת בהתאם לדרישות של המל”ג אבל קיים בה מרכיב ראשי של התנסות בהוראה, הטבות כלכליות ללומדים ולפעמים אף לבוגרי התוכניות; התחייבות של הלומדים לעסוק בהוראה תקופה מסוימת לאחר תום ההכשרה והתחייבות של משרד החינוך להעסיק את הבוגרים וכיוצא בכך.
התכנית מיועדת לבעלי תואר אקדמי מוכר המעוניינים בתעודת הוראה.
תכנית הלימודים החל מ:– 18 ש“ש (בהתאם לתחום התואר האקדמי) כוללת: לימודי חינוך, לימודי התמחות והתנסות בהוראה. התכנית נבנית באופן אינדיבידואלי על סמך נתוני המועמד (לימודים קודמים, השתלמויות וכדו‘), בהתאם לתכנית הלימודים במסלול ההכשרה. ההסבה אפשרית לכל המסלולים וההתמחויות הנזכרים בנוהלי ההרשמה. בסיום התכנית תוענק תעודת הוראה.
לכניסה לאתר של מכללת תלפיות יש להיכנס לקישור בכתובת: www.talpiot.ac.il