הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב משלבת לראשונה את רוב הסטודנטים לרפואה ולמקצועות הבריאות שלומדים לתואר ראשון בקורס שמטרתו לשפר את איכות הטיפול תוך הסתכלות רחבה והוליסטית על המטופל וחיזוק עבודת הצוות בין נותני הטיפול השונים. בקורס זה המכונה “יחד: הקורס הרב-מקצועי לפיתוח עבודת צוות”, משתתפים כ- 445 סטודנטים ממקצועות הרפואה, פיזיותרפיה, סיעוד, הפרעות בתקשורת וריפוי בעיסוק.
בפקולטה מסבירים כי מדובר בקורס ראשון מסוגו בארץ שמאגד מספר כה רב של מקצועות בתחומי הבריאות המעורבים באבחון, טיפול ושיקום של המטופלים ושמטרתו לפתח עבודת צוות רב מקצועית. הקורס מקנה לבוגרי הפקולטה כלים ייחודים שיסייעו להם בעבודתם המקצועית.
יוזמי הקורס פרופ’ עמי פישמן, המשנה לדקאן לקידום ההוראה ולחינוך רפואי ופרופ’ ליאת קישון-רבין, דאקנית חדשנות בהוראה ולמידה ולשעבר ראשת בי”ס למקצועות הבריאות, יחד עם מפתחות הקורס בפועל ד”ר מיכל אברך בר וד”ר מרגלית פדה מהחוג לריפוי ועיסוק, מסבירים כי שיטת הלימוד בקורס מבוססת על תיאורי מקרה המדמים את המציאות הקלינית Problem Based Learning (PBL) ומתבצעת בקבוצות קטנות. תיאורי המקרה פותחו ע”י קלינאים וקלינאיות במערך הבריאות על מנת להכיל את כל המידע הרלוונטי בתחומים השונים כאשר המטופל הוא במרכז. באופן זה, ניתנת לסטודנט.ית הזדמנות לרכוש ידע בתחומים הרלוונטיים. למידה מבוססת תיאורי מקרה מאפשרת העמקה בידע ובסוגיות הקשורות לעבודת צוות. תהליך ההתערבות הכולל הערכה, הכרת אבחונים שונים, בחירת אסטרטגיות ושיטות להתערבות, הגדרת מטרות טיפול ואמצעי טיפול, כך שהסטודנטים והסטודנטיות מתרגלים.ות ועורכים.ות סימולציות של עבודת צוות בתרחישים מציאותיים. כמו-כן, למידה בשיטת ה PBL מאפשרת לפתח חשיבה ביקורתית ומקורית תוך התייחסות למקרה הקליני מהיבטי התחומים המקצועיים השונים.
דאקנית חדשנות בהוראה ולמידה, פרופ’ ליאת קישון-רבין: “קורס “יחד” מאפשר בפעם הראשונה לסטודנטים ולסטודנטיות מחמישה מקצועות רפואה ובריאות שונים ללמוד זה מזה על ההיבטים השונים של החולה. עד כה, כל סטודנט למד את מה שרלוונטי לתחומו בלבד. כמו כן, הקורס מאפשר לחזק מיומנויות כמו יכולת אינטגרציה של מידע, למידה עצמית, הערכת עמיתים, חשיבה עצמית, קבלת ביקורת, וכיבוד תחומי מקצוע אחרים, וזאת בנוסף לפיתוח עבודת צוות. אלו מיומנויות חשובות בהכשרה המקצועית עם השלכות למתן טיפול טוב, יעיל ובטוח יותר לחולה.”
ד”ר מרגלית פדה, מהחוג לריפוי ועיסוק: “הקורס מתקיים כבר ארבע שנים, בתחילה כקורס בחירה קטן ובהמשך כקורס חובה שמתקיים בזום. בתשפ”ג הוא עבר מספר שינויים, בין היתר המפגשים יערכו חלקם פרונטלית בכיתה בקמפוס, על מנת לשפר את התקשורת בין הסטודנטים. כמו כן, תיאורי המקרה הם תיאורי מקרה ‘מתגלגלים’, כך שבכל שלב הסטודנטים.יות מקבלים.ות את המשך התרחיש עבור המטופל. תרחישים אלה מזמנים צורך בחשיבה בצוות רב מקצועי למציאת פתרונות. החשיבה המשותפת של אנשים ממקצועות שונים באשר למצבי בריאות מורכבים (עקב הארכת חיים ותוחלת החיים, השלכות משבר האקלים, קיום מגפות וכדומה) מאפשרת לראות את האדם השלם ולמצוא פתרונות טובים לשיפור בריאותו ואיכות חייו. זאת ועוד, ידוע כי תקשורת טובה בצוות מפחיתה סיכונים עבור המטופל ומפחיתה שחיקה של אנשי מקצועות הבריאות. החזון הוא להפגיש בעתיד סטודנטים ממקצועות נוספים מפקולטות אחרות, למשל, סטודנטים לפסיכולוגיה, עו”ס ועוד שעובדים אף הם עם צוותי הטיפול במסגרות השונות. “