למידה חברתית רגשית, סביבת למידה היברידית ומיומנויות המאה ה-21 הוצגו על ידי התוכנית היוקרתית MindCET Ignite – מבית מטח
התוכנית היוקרתית MindCET Ignite – מבית מטח ובשיתוף עם משרד החינוך, הציגה השבוע בירוחם את ששת מוצרי האד-טק החדשניים שיעצבו את עולם החינוך החדש. זאת בתום תהליך מחקר ופיתוח משולב שהפגיש מורים, מפתחים ומעצבים סביב שולחן עבודה אחד.
במהלך שנת הלימודים החולפת עבדו צוותים של מורים ביחד עם אנשי מחקר ופיתוח על פתרונות אד-טק חדשניים מותאמים למציאות המשתנה של היום בתחומי הלמידה חברתית רגשית, סביבות למידה, רצף הוראה, לומד עצמאי ועוד.
אבי ורשבסקי, מנכ”ל MindCET: “אתגרי הקורונה יצרו הזדמנות חסרת תקדים להתחדשות בחינוך, ולמבט מרענן על הרגלים לימודיים בני עשרות שנים. התוכנית התמקדה בשילוב בין הפרקטיקות שהמשבר הצמיח לקהילת המפתחים הישראלית. כולם הבינו שככל שהפער בין רמת הטכנולוגיה בסביבת בית הספר לרמתה בבית התלמיד הולך ומתרחב, בית הספר חייב להתאים את הרלוונטיות שלו בעיני התלמידים. התוכנית נועדה בכדי להביא לשינוי המתבקש”
יוסי בידץ, מנכל מטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית: “היום יותר מתמיד נדרש חיבור בין אתגרי מערכת החינוך לבין תרבות הסטארטאפ הישראלית. אנחנו במטח כארגון המנסה כל העת ללמוד מהשטח, עדים למגמות שינוי בתחום הטכנולוגיה בחינוך. תקופת הקורונה האיצה את ההכרה בפוטנציאל הגבוה הטמון בלמידה הדיגיטלית, לא רק כתחליף לחירום אלא ככזו המשביחה את הלמידה ומחייבת לשנות כמה מההרגלים והמסורות
ואלה הם ששת צוותי הפיתוח שזכו למענק וכבר שיחררו גרסאות מתקדמות המופעלות בבית ספר ברחבי הארץ:
בריקטואלס – סביבת למידה אישית ושיתופית היוצרת קהילות פעילות של מורים ותלמידים. סביבת הלמידה מבוססת סדר יום ומאפשרת ליצור יום למידה בקלות, ביעילות וביצירתיות בה התלמיד פעיל ופעלן במישור הלימודי ובהיבט החברתי. הסביבה מעודדת בחירה ומאפשרת שיתופי פעולה חוצי גבולות.
תַּצְרֶצֶף – כלי המסייע בתכנון מערכי שיעור ויחידות הוראה. תַּצְרֶצֶף מסייע למורים ולתלמידים בתכנון מערכי שיעור ויחידות הוראה. הכלי משלב את כל מרכיבי ההוראה (מטרות, יעדים, פרקטיקות, מיומנויות) במקום אחד. הוא מציג אותם בצורה ויזואלית ואינטואיטיבית ומאפשר תהליך רפלקטיבי שמסייע לדייק ולגוון את השיעורים. התוצר ניתן לעריכה, שמירה, יצוא ושיתוף.
Roomity – פיתוח מיומנויות חברתיות תוך כדי ביצוע משימות לימודיות בקבוצות. פלטפורמה המאפשרת משחק חברתי מהנה בקבוצות קטנות שמעודד תקשורת בין התלמידים, מפתח מיומנות חברתיות ומאפשר למורה לזהות ולתת מענה לנקודות חוזק וחולשה בדינמיקה הכיתתית. בפלטפורמה ניתן גם לעבוד בקבוצות על משימות לימודיות בשילוב פעילויות חברתיות קצרות המעודדות גיבוש, שיח ועבודת צוות. https://www.youtube.com/watch?v=3wfNKd61Pac
פשפש / #HATCH – יומן המסייע בבניית חוסן רגשי וקשרים חברתיים. כלי המאפשר חשיבה במילים כתובות, באמצעות מציתי מחשבה מבוססי פסיכולוגיה חיובית, דפוסי חשיבה מצמיחים ומיינדפולנס. מאפשר כתיבה במרחב אישי, במרחב שיתופי מצומצם ובמרחבים קבוצתיים מוגדר מראש (כל תלמיד הוא חלק מקבוצת הכיתה וחלק מקבוצת המשפחה שלו). הכלי מאפשר לילד להתנתק מהמדיה החברתית לכתוב לעצמו ללא חובת השיתוף. היומן הטיפולוגי של פשפש – פלטפורמת מעטפת להורים ומורים, המשתף בטיפים להתמודדות עם מצבים רגשיים יום-יומיים ומציע פעילויות חברתיות בהשראת הכתיבה בפשפש.
EMBARK – מוציאה למסעות מרתקים, גילוי כלים חדשים והתנסות בעולם הדיגיטלי. פלטפורמה דיגיטלית המסייעת לתלמידי חטיבות הביניים להיחשף, להכיר ולממש את הפוטנציאל הקיים ברשת בתבונה ולקדם פיתוח מיומנות אוריינות דיגיטלית. הפלטפורמה בעלת מאגר מסלולים מתחומי תוכן שונים, המלווה ומנחה את הלומד בתהליך חקירה של המרחב הדיגיטלי, ומציעה התנסות בכלים דיגיטליים מגוונים ורמות העמקה שונות בשילוב ״גרף״ התקדמות ויזואלי, איסוף כלים לשימוש אישי, ולמידה דרך תוכן אמיתי.
בלנדר – פלטפורמה לניהול תהליך הלמידה המעורבת, המיועד למורים שמנהלים קורסים בקמפוס ישראל דיגיטלית. בלנדר הוא כלי המגשר על הפערים בין לימוד פרונטלי ללימוד מקוון ע”י הצגת נתונים, תובנות והמלצות לפעולה אודות תהליך הלמידה בכיתה. באמצעות בלנדר מורים יוכלו ללמוד על הפעילות של התלמידים שלהם במערכות למידה מקוונת ובהתאם לכך לבנות את המפגשים הפרונטליים.