אופניים חשמליות הפכו בשנים האחרונות לאחד מכלי התחבורה השימושיים ביותר בישראל. קלות התנועה וקלות החנייה, כמו גם הזמינות הכספית ועלויות התחזוקה הנמוכות, יצקו באופניים החשמליות את הפתרון התחבורתי האולטימטיבי. כשם שהביקוש עולה, וכיום מדובר על יותר מ-250 אלף רוכבים, עולה בהתאמה המבחר בדגמים האופציונאליים.
אחד הפרמטרים שנכנסים למשוואה ודורשים התייחסות הוא הטרנד החדש של אופניים חשמליות עם גלגלים עבים. אופניים חשמליים אלה, אשר תוכננו במקור לטובת נסיעה על שבילים מאתגרים ושלג, נחשבות בישראל לכלי שמגרד את הקטגוריה בין האופניים החשמליים לקטנועים של ממש. בפרט אופניים חשמליות אשר מצוידות היטב עם סוללות עוצמתיות של V48 והספק גבוה מבחינת אמפר/שעה.
אולם האם זה תמיד מתאים? מהם היתרונות ומהם החסרונות של הגלגלים רחבים? הנה 5 דגשים שחשוב להכיר.
אופניים חשמליות יציבות – זה בטיחותי
החוק בישראל מאפשר נסיעה על אופניים חשמליות עד למהירות של 25 קמ”ש. כמו כן, החוק קובע גם שככל שאין באזור שביל מסודר, הרוכב מחויב לנסוע על הכביש. פרמטרים אלה מציבים את הנסיעה בפני אתגרים בטיחותיים, המתכתבים עם אחד היתרונות הבולטים של הגלגלים העבים והוא יציבות.
אופניים חשמליות אשר מתניידות על גבי גלגלים עבים הן אופניים סופר-יציבות. יציבות זו באה לידי ביטוי בהתגברות קלה על מהמורות בכביש, פניות, בורות בלתי צפויים, פסי האטה, מעברי כביש-מדרכה, כבישים חלקים וכדומה.
נשיאת משקלים
אופניים חשמליות משמשות רוכבים רבים ככלי תחבורה פר אקסלנס. בין אם זהו בעל מקצוע הנושא עמו כלי עבודה, בין אם סטודנט שרוכב לאוניברסיטה כאשר תיק הלפ-טופ על גבו, ובין אם זוהי אמא צעירה הלוקחת את שתי ילדותיה לגן. ככל שמדובר על רוכבים חשמליים המתכוונים לקחת עמם משקלים וציוד, גלגלים עבים הם המענה הטוב ביותר.
אופניים חשמליות אשר מורכבות על גלגלים רחבים יכולות לשאת משקלים גדולים יותר מהאופניים הרגילים עם הגלגלים הסטנדרטיים (2.25 אינצ’). בדגמים החזקים אנחנו מדברים כבר על נשיאת משקלים של 150 ק”ג ויותר.
אופניים חשמליות ללא תחבורה ציבורית
אופניים חשמליות הן תחליף לתחבורה ציבורית עבור רוכבים לא מעטים. בעיקר רוכבים צעירים ובני נוער אשר כלל אינם בעלי רכב או מכונית. עם זאת, פעמים רבות התחבורה הציבורית – ובעיקר הרכבת – משרתת את הרוכבים.
נהלי רכבת ישראל אמנם משתנים חדשות לבקרים, אך בכל הנוגע לעלייה עם אופניים חשמליות בעלות גלגלים עבים, המגמה היא אחידה. אסור. אין להעלות אופניים אלה על קרונות רכבת ישראל ובמידה שאתם רוכבים גלגלים רחבים דעו שלא תוכלו להיעזר בתחבורה ציבורית בעודכם רוכבים.
חשיפה לפנצ’רים
גלגלים רחבים נחשפים יותר לשטח מתחתם. כגודל החשיפה, כך גודל הסיכון של הצמיג להיפגע. ואכן, אופניים חשמליות עם גלגלים רחבים מגיעות בתדירות גבוהה יותר למוסך לעומת אופניים עם גלגלים “רזים”.
העובי של הגלגל מבחינת רוחבו לא עומק הצמיג. עומקם של הצמיגים הרחבים זהה לעומקם של הצמיגים הסטנדרטיים, ומכיוון ששטח הפנים שלהם גדול יותר, גדלים בהתאמה הסיכויים שלהם להיפגע.
אופניים חשמליות – יש יותר מעובי גלגל אחד
חשוב לדעת שישנם כמה וכמה דגמי אופניים חשמליות עם גלגלים עבים. גלגלים אלה, הנקראים גם גלגלי בלון, זמינים כיום בחנויות בעוביים שונים. העובי הגדול ביותר הוא גלגלי 4 אינצ’, כאשר ישנן גם מידות ביניים בין העובי הסטנדרטי (2.25 אינצ’) לעובי המקסימלי.
לסיכום, בחירת אופניים חשמליות עם גלגלים עבים עשויה בהחלט להיות בחירה מצוינת. אלו אופניים חשמליות מהירות, יציבות, בטיחותיות ובעלות יכולת נשיאת משקלים גדולים. פרמטרים שהם כלל לא עניין של מה בכך. עם זאת, לגלגלים הרחבים גם חסרונות כמו משקל, איסור עלייה לתחבורה ציבורית, קיפול מסורבל, חשיפה גבוהה לפנצ’רים וכדומה.
__________________________
הכתבה נכתבה בשיתוף עם אתר “הרוכב החשמלי“, המציע מדריך רכישת אופניים חשמליים ואינדקס חנויות אופניים חשמליים ברחבי הארץ. https://www.ebike-israel.co.il