עסקים ויזמים רבים בישראל מוצאים את הערך המוסף שברצונם להעניק במאגרי הידע והניסיון שצברו, ומציעים כיום קורסים וסדנאות בתחומים שונים לקהל הרחב. בנייה של סדנא קצרה או קורס ממושך מצריכים התייחסות לפרטים רבים, קטנים כגדולים, ולתהליך בניה וכלים מקצועיים שיבטיחו חשיפה מתאימה ורחבה, תפעול, אירוח והוצאה לפועל של הפרויקט – אז מאיפה מתחילים? הנה ארבעת השלבים המרכזיים שחשוב לשים עליהם דגש בדרך לקורס או סדנא לימודית מוצלחים במיוחד:
ראשית כל, התוכן – הגדרה ופירוט של התוכן המיועד לפרויקט תסייע הן במיקוד ופניה לקהל היעד והן בתכנון ויישום האלמנטים הטכניים (מיקום, עזרים וכו’). ניתן להסתייע באנשי מקצוע בתחום כתיבת סדנאות ומערכי ידע בתהליך המתבצע בשיתוף פעולה עם בית העסק, החברה ו/או היזם.
חשוב להקפיד על מתן ערך מוסף, ידע חדשני ומקורי, כלים מעשיים ליישום, שילוב בין למידה תיאורטית ללמידה חווייתית וכלים להתנסות. הגדרה מדויקת של התוכן תסייע בקביעת ההגדרות לתבנית להמשך בניית הקורס או הסדנא (בהתאם לאורך הנדרש).
שנית, לוקיישן מתאים – על מנת לבחור את המקום המתאים ביותר לקורס או הסדנה שלכם, חשוב ראשית להגדיר את כמות המשתתפים, האזור הגאוגרפי רצוי ותנאי האירוח. ניתן כיום למצוא, גם בימי הקורונה, כמעט בכל רחבי הארץ מגוון רחב של כיתות לימוד להשכרה במתקנים ובמרחבים רבים, החל מן הרשות המקומית ומתנ”סים אזוריים, וכלה בחברות ייעודיות המשכירות חללים לטובת קיום סדנאות, חדרי ישיבות ומרחבי אירוח לעסקים וגורמים פרטיים.
מטבע הדברים, כאשר מדובר בקורס או סדנא הנמכרים לציבור הרחב, חשוב לספק ערך מוסף בבחירה במתקן נוח, נגיש ונעים בעל יכולת לייצר אווירת יוקרה ונינוחות גם יחד. לצד תנאי האירוח יש לתת דגש על התאמה לצרכי הקורס או הסדנא ברמת גודל ומרחב, טכנולוגיה (מקרן, מערכת שמע, אפשרויות מיתוג) וכו’. במידת הניתן כדאי להפריד את חלל הלימוד מחלל ההתכנסות וההפסקות, לייצר פינת קפה ונוחות שתאפשר למשתתפים לייצר מרחב חברתי, היכרות ושיח חופשי.
> מחפשים מקום לקיום קורסים וסדנאות בימי קורונה בהתאם להנחיות? לחצו כאן.
המרצים כמובן – המרצים הם הגורם המשפיע ביותר על הצלחת הרצאה, קורס, סדנא ולמעשה כל מפגש בעל אופי של העברת מסרים. במידה ובארגון קיים אדם מקצועי ובעל כריזמה ויכולות להעברת מסרים, ניתן להכשיר אותו לתפקיד (בהנחה והניסיון הבסיסי קיים במבגרת העבודה השוטפת), אולם במידה ולא כדאי ונכון לשכור מרצה חיצוני למטרה.
בקורסים הנמשכים זמן ארוך יותר ניתן ונכון לשלב מספר מרצים, אורחים וקבועים, שיספקו נקודות מבט שונות וידע רחב.
ואיך לא, שיווק ופרסום – שיווק ופרסום מפולחים מדויקים לקהל היעד המבוקש הם שיביאו את הנרשמים ויהפכו את הפרויקט למצליח הן ברמת הנראות והן ברמה הכלכלית. בעוד שבעבר פרסום מאסיבי ואגרסיבי נחשב לאפקטיבי יותר, בעידן של רשת האינטרנט והצלחת הרשתות החברתיות ניתן לייצר פרסום ממוקד, חכם ופונה נקודתית לקהל היעד המתאים לתוכן המדובר. כך בין היתר ניתן כיום ליצור קמפיינים של פרסום ממומן במיקוד מדויק לקבוצות גיל, תחומי עניין, אזר גאוגרפי, עיסוק ועוד.
את הפרסום רצוי להתחיל מספר חודשים לפני מועד הפתיחה הצפוי, עם מערך מסרים משתנה החושף בכל פעימה טעימה נוספת מן הצפוי לקרות, בעולם התוכן המיועד ובמשתנים רלוונטיים נוספים בהתאם לקצב ההרשמה.