מסחר אלקטרוני – איך הכל התחיל?
כולנו רוכשים היום מוצרים ברשת. בין אם זה בגדים, מוצרים אלקטרוניים, כלי בית או כרטיסים למופעים והצגות. אך לפני זמן לא רב, הרעיון של הכנסת פרטי האשראי לאינטרנט היה נשמע לרבים מאיתנו מפוקפק ומסוכן, והוא אכן היה כך. הסיכון בגניבת פרטי האשראי או בפריצה לחשבון באתר מסחר דיגיטלי כלשהו היה גדול והרעיון שנוכל לקנות מוצרים בלי לראות אותם פיזית היה נשמע כמו פתח מצוין לנוכלות וגניבה. השינוי הגדול הגיע בזכות שני גורמים שהפכו במהרה לאימפריות ענק של מסחר דיגיטלי – אמאזון ופייפאל.
אמאזון, שהוקמה על ידי ג׳ף בזוס והפכה אותו ברבות השנים לאדם העשיר בעולם, התחילה בתור חנות וירטואלית לממכר ספרים. הרעיון היה פשוט, קטלוג דיגיטלי של מבחר ספרים מקמעונאים שונים ברחבי העולם ומשלוח עד בית הלקוח. עם השנים אמזון הרחיבה את תחומי המכירה שלה גם למוצרים נוספים כמו דיסקים, מוצרי אלקטרוניקה ובגדים אך זה לא מה שהפך את אמאזון לאימפריה שהיא היום.
היתרון של אמאזון על פני חברות מתחרות בשנות ה-90 וה-2000 המוקדמות היה המחירים הזולים שהיא הציעה. באמצעות שיווק מוצרים במחירי הפסד במשך כמה חודשים הצליחה אמאזון לייצר דריסת רגל בשווקים רבים ולאחר מכן לייצר רווחים באמצעות הגדלת המחירים. כך, אמאזון העבירה קונים רבים אליה בזכות המחירים הזולים והשאירה אותם אצלה באמצעות חווית קניה נוחה. המשתנה הנוסף במשוואה היה הפתרון שהציעה חברת פייפאל למסחר דיגיטלי.
פייפאל הבינה כי המסחר הדיגיטלי לא יוכל להתקדם ללא רשת ביטחון עבור הצרכנים. החרדה מגניבת פרטים הייתה גדולה ופייפאל נכנסה לתווך והפכה את עצמה לכלי בטוח לתשלום באינטרנט בלי שהצרכן יצטרך לחשוף את פרטי האשראי שלו לספקים מפוקפקים ברשת.
כפר גלובלי עם שוק דיגיטלי
היום, המסחר הדיגיטלי הפך לנתח משמעותי מהמסחר העולמי ובוורטיקלים עסקיים מסוימים הוא אף המסחר הדומיננטי ביותר. כולנו התרגלנו לרכוש מוצרים באמצעות חנות דיגיטלית וקשה לדמיין שנחזור חזרה לחוויית הקניה הפיזית. האפשרות למצוא מגוון גדול של מוצרים מקמעונאים בכל רחבי העולם, להשוות מחירים ולמצוא את העסקה הטובה ביותר הופכת לקלה ביותר באמצעות מסחר דיגיטלי. בנוסף, היכולת לרכוש מוצרים בלי לצאת מהבית, היישר ממסך הטלפון או המחשב ולקבל אותם לדלת הבית חוסכת לצרכן הרבה זמן וכסף מיותר. אך לא רק הצרכן מרוויח מהמסחר הדיגיטלי.
גם בעלי עסקים אשר פתחו חנות דיגיטלית יכולים להנות מעליה בהיקפי המכירות באמצעות חשיפה לקהלים רבים שעד כה הם לא יכלו להגיע אליהם. הרעיון שצרכן בסין או באיטליה יוכל לקנות מוצר מבעל עסק ישראלי בגלל מחירו התחרותי, איכותו הגבוהה או הפתרון הייחודי שהוא מציע, הופכת את בעלי העסקים לאנשי מכירות גלובליים ואת אפשרויות התרחבות העסק לגדולות מאשר בעבר.
איך מצטרפים למסיבה?
בתור בעלי עסקים, הרעיון של פתיחת חנות וירטואלית יכול להישמע מרתיע. מדובר בתחום מסובך, הדורש הבנה בבניית אתרים, תכנות ושיווק ברשת ורבים מעדיפים להישאר באזור הנוחות של העסק שהם מכירים. אך היום מדובר בתהליך פשוט הרבה יותר מאשר בעבר. חברות רבות מציעות תוכניות של פתיחה ותחזוקה של חנות דיגיטלית במאפיינים שונים לפי בקשת הלקוח. בנוסף, מעבר לבניית האתר ותחזוקתו, יש חברות המציעות גם שירות של כרייה וניתוח של נתונים מתקדמים מהחנות הווירטואלית, דבר אשר מאפשר לבעל העסק להסיק תובנות חדשות על המוצרים שהוא מוכר והצרכים השונים של הלקוחות שלו.
כל שנותר הוא למצוא את החברה שמציעה את ההצעה המשתלמת ביותר, לבדוק את אמינותה ומקצועיותה על ידי בחינה של חנויות קודמות שהיא בנתה ולצאת לדרך.