העידן הדיגיטלי מתאפיין בתלות מוגברת בטכנולוגיות מידע ובאתרי אינטרנט ויש לזה השפעה על רשימת המשרות המבוקשות במשק. במאמר הבא נציג את עיקרי הדברים ונבין מה אפשר לעשות על מנת להבטיח קריירה מתגמלת ומעניינת במאה ה-21
נתוני משרד העבודה והרווחה חושפים את פני שוק העבודה המודרני בכלל ואת המאפיינים של העידן הדיגיטלי בפרט. נכון ליוני 2018, המשרות המבוקשות ביותר פונות למפתחי תוכנה והשכר המוצע למשרה פנויה הוא כ-18 אלף ש”ח בחודש. לשם השוואה, מנתחי הבטחת איכות ובודקי תוכנה נמצאים במקום השני עם שכר של 12.6 אלף ש”ח ורק לאחר מכן מהנדסים אזרחיים עם 11.2 אלף ש”ח, עורכי דין עם 11.1 אלף ש”ח ונהגי משאיות עם 10.3 אלף ש”ח.
עוד ברשימה נמצאים מקצועות חמים שבהם קל יחסית להשתלב. אלו מקצועות שהם חלק בלתי נפרד מהעידן הדיגיטלי ובהם אנשי שיווק אונליין מעצבים גרפיים ומולטימדיה ואנשי הנדסת חשמל. למעשה, קורס עיצוב גרפי קצר הוא ככל הנראה דרך טובה ומהירה להשתלב בענף ההייטק ולהשפיע על העידן הדיגיטלי מבפנים.
מה ההבדל בין התוכנה והחומרה?
עוד סוקר שעוסק בשוק העבודה נערך על ידי קבוצת השמה במחצית הראשונה של 2018, והוא קובע שהדרישה לאנשי סייבר עולה. לפי הסקר, שכרם של אנשי מקצוע בעידן הדיגיטלי נע בטווח של 19-42 אלף ש”ח, כאשר בתחום הבלוקצ’יין למשל הדרישה הגדולה ביותר היא למפתחים ולאנשי פיננסים ושיווק עם רקע. אלו נתונים מעניינים שמצביעים על האופן שבו העידן הדיגיטלי מתכתב עם מקצועות מסורתיים יותר, כמו גם על שינויים בתוך שוק העבודה עצמו.
השינויים העיקריים בתוך שוק העבודה כוללים את תחום התוכנה. זה התחום שבו השכר מתחיל ב-16 אלף ש”ח לחודש ויכול להגיע ל-42 אלף ש”ח עוד לפני צבירת 5-10 שנות ניסיון. מנגד, בתחום החומרה נרשמה יציבות שכר ועלייה ספציפית בביקוש למפתחי שבבים בלבד. כמו כן, השכר בתחום החומרה נמוך בהשוואה לתוכנה והוא נע סביב 22-27 אלף ש”ח בחודש.
טכנולוגיות המידע כבר כאן
מרכזיות טכנולוגיית המידע היא המאפיין הבולט ביותר של העידן הדיגיטלי. מתוך המאפיין הזה נגזרות שאר ההשלכות, בין אם בשוק העבודה או בהיבטים חברתיים, תרבותיים, דמוגרפיים וכן הלאה. כתוצאה מכך, כמעט כל מקצוע מבוקש בעידן הדיגיטלי נדרש לספק מענה כלשהו לתלות בטכנולוגיות המידע וברשת האינטרנט.
מבחינת מחפשי עבודה, הדבר החכם לעשות כדי להבטיח קריירה מתגמלת ומעניינת הוא למצוא תחום שקשור לטכנולוגיות מידע במישרין או בעקיפין. אפשר כאמור לעשות את זה עם תחומים משיקים כמו עיצוב גרפי, אמנויות שיווק, או עם תחומים אינהרנטיים יותר כגון תוכנה וחומרה. בסופו של דבר, השאיפה היא לנצל את הכלים החדשים של העידן הדיגיטלי ולהוסיף אותם לרפרטואר של העובד כבר בשלבים הראשונים של פיתוח הקריירה.