תפקידו של בית הספר, מעבר להקניית המיומנויות הלימודיות, הוא גם להכין את הילד לחיים הבוגרים ולספק לו תשתית ערכית וחינוכית שתסייע לו להשתלב בהצלחה כדמות חיובית בחברה בה הוא חי. לכן, כדמות חינוכית, סביר מאוד להניח שישנם נושאים בעלי משמעות חברתית, ערכית וציבורית שחשוב לך להביא אל בית הספר ולחשוף אליהם את קהל התלמידים.
בכל הקשור לערכים מסוג זה, יש משהו בממד החוויתי שמתעלה על קריאת תכנים ושינונם. לכן, מציעים היום בתי ספר רבים פעילויות חווייתיות אשר במהלכן נחשפים התלמידים לעולמות תוכן חדשים ומעוררי מחשבה. מאחר ומערכת הלימודים של המוסד החינוכי מגבילה את האפשרות לעסוק בתכנים אלו לאורך כל השנה, ניתן לערוך ימי פעילות חווייתיים בנושא – אלו נעשו רווחים מאוד ומכונים גם ימי שיא.
כך נערוך יום שיא בלתי נשכח בבית הספר
אלו כמה עקרונות שכדאי לקחת בחשבון בעת עריכת יום שיא עבור בית הספר ויסייעו לך לעשות את זה בצורה הטובה והיעילה ביותר.
גיוס התלמידים
ככלל, תלמידים מתחייבים ומעורבים יותר ביוזמות שהם לקחו בהן חלק פעיל. לכן, חשוב מאוד שנגייס את התלמידים לסייע בהכנת יום השיא ונאציל סמכויות. סביר מאוד להניח שישנם תלמידות ותלמידים בבית הספר שנושא יום השיא משמעותי מאוד עבורם וישמחו לקדם אותו. ניתן להציע להם לסייע בבחירת המקום, להכין פעילויות ולסייע במגוון תחומי אחריות לוגיסטיים.
ניתן לתת ביטוי לנושא גם בכיתה
כדי לתת לנושא הנבחר ליום השיא את המעמד והחשיבות הראויים לו, חשוב שנחבר אותו להקשרים רחבים יותר. ניתן לערוך הכנה ליום השיא ולחבר את הנושא לשיעורי חברה, שיעורי אזרחות, היסטוריה ומגוון פעילויות אחרות המתרחשות בכיתה שעשויות להיות רלוונטיות לנושא שנבחר ליום השיא. כדי להכניס אף יותר עניין, ניתן להזמין מרצים אורחים, להקרין סרטים בנושא ואפילו להוציא את התלמידים לפעילות חוץ בית-ספרית שתשמש כהכנה ליום השיא.
שיתופי פעולה עם גורמי חוץ
ישנן התארגנויות אזרחיות רבות המקדמות נושאים חשובים בישראל. ניתן ליצור קשר עם אחד מהם ולבקש מנציגיהם להגיע וליצור דיון עם התלמידים בתחום בתיווך בית הספר. כך יוכלו ארגונים אלו להפיץ את פועלם, בית הספר ייתרם מדובר נוסף ביום השיא והתלמידים יוכלו לשמוע על הנושא מגורם מומחה העוסק בתחום באופן שוטף.
חיבור יום השיא ללוח השנה
ישנן מטרות ויוזמות רבות אשר מוקדשים להם בלוח השנה ימים לאומיים ובינלאומיים רשמיים. כמו למשל יום האישה שנערך ב-8.3, יום הפליט הבינלאומי הנערך ב-20 ביוני, היום הבינלאומי למאבק בהומופוביה ב-17 במאי ועוד ימים רבים אחרים. כאשר נערוך את יום השיא בתאריכים אלו, אנו מחברים גם את התלמידים ליוזמות כלליות והופכים את בית הספר לזירה רלוונטית היוצרת שיח עם העולם ולא לחממה סגורה ומנותקת מהנושאים האקטואליים העומדים על הפרק.