‘סקר הסטודנט/ית’ לבחינת איכות ההוראה מתפרסם זו השנה האחת עשרה ברציפות. הסקר נערך ע״י התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית ומכון המחקר ׳מאגר מוחות׳ ובו השתתפו כ-10,000 סטודנטים ממרבית מוסדות הלימוד בארץ. הסקר בחן את השפעת משבר הקורונה על איכות הלמידה ושביעות רצונם של הסטודנטים ממערכת ההשכלה הגבוהה בישראל.
המגמות העיקריות שנחשפו בסקר מצביעות על כך ששביעות הרצון מהלמידה המקוונות בזמן משבר הקורונה היא נמוכה עד בינונית בכל התחומים השונים, (2.66-3.28) לעומת השנה שעברה (3.56-4.00), כש-15% בלבד מהסטודנטים סבורים שלמידה מרחוק עדיפה על למידה בקמפוס.
ואם חשבתם ששביעות הרצון לא מאוד חשובה, כל עוד בסופו של דבר תצאו עם תואר ותיכנסו למגל העבודה כשווים בין שווים, ממצאי הסקר עולה כי ההבנה והמעקב אחר החומר הנלמד במהלך הלמידה המקוונת (אפקטיביות, בקיאות, סיכומים ועוד) עומדת על 2.96, נתון נמוך משמעותית מהשנה שעברה (3.75) מה שעלול להשפיע על היחס אותו ייתנו המעסיקים למסיימי התואר בתקופת הקורונה, שכנראה למדו תואר “קצת אחר”.
ארבע האוניברסיטאות בהן סטודנטים הביעו את שביעות הרצון הגבוהה ביותר מאיכות ההוראה (בשקלול כלל הסעיפים, בהם רמת הקורסים, תכנית הלימודים, רמת המרצים והמתרגלים ועוד):
- האוניברסיטה הפתוחה (3.63)
- אוניברסיטת בר אילן ( 3.29)
- אוניברסיטת תל אביב (3.19)
- הטכניון- מכון טכנולוגי לישראל בחיפה (3.14)
האוניברסיטאות בהן הסטודנטים הביעו את שביעות הרצון הנמוכה ביותר, הן אוניברסיטת אריאל (2.96), אוניברסיטת בן גוריון בנגב ( 3.0).
שלושת המכללות הלא מתוקצבות בהן סטודנטים הביעו את שביעות הרצון הגבוהה ביותר מאיכות ההוראה:
- הקריה האקדמית אונו (3.15)
- המרכז האקדמי פרס (3.13)
- המכללה למנהל (3.0)
ארבע המכללות המתוקצבות בהן סטודנטים הביעו את שביעות הרצון הגבוהה ביותר מאיכות ההוראה:
- שנקר – ביה”ס גבוה להנדסה ועיצוב (3.19)
- המכללה האקדמית אחווה (14)
- המכללה האקדמית ספיר (3.04)
- המכללה האקדמית כנרת (3.03)
שלושת המכללות לחינוך בהם סטודנטים הביעו את שביעות הרצון הגבוהה ביותר מאיכות ההוראה:
- המכללה לחינוך ע”ש א.ד. גורדון (3.58)
- אורות ישראל המכללה האקדמית לחינוך (3.57)
- אורנים – ביה”ס לחינוך של התנועה הקיבוצית (3.42)
*בהתייחס למוסדות בהם ענו מספר מינימאלי של סטודנטים בהתאם לטעות הדגימה.
“העתיד שלנו לא נמצא בזום. צריך להפסיק להתהדר במהירות המעבר ללמידה המקוונת ואין להסיק כי זה הוא המדד המרכזי להתמודדות מוצלחת של ההשכלה הגבוהה עם משבר הקורונה” נזעק שלומי יחיאב, יו”ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית למשמע הנתונים. “נתוני הסקר חושפים את הצורך העמוק של הסטודנטים והסטודנטיות לקרבה האנושית והאישית, דבר שהשיטה הנוכחית אינה מספקת. תהליך שחיקת איכות הלמידה ורלוונטיות התארים בשנים האחרונות, לצד התערערות שוק התעסוקה כתוצאה מהמשבר, מחייבים חישוב מסלול מחדש בשיטות ההוראה בהשכלה הגבוהה. מסלול זה צריך למתוח את יכולות החשיבה, העמקה, המחקר תוך התנסויות מעשיות משמעותיות לצד החומר הנלמד, אותן הטכנולוגיה צריכה לתמוך ולא להחליף. אני מברך את המוסדות המשתפרים מדי שנה במדד איכות ההוראה, וכמובן את אלו שדורגו במקומות הראשונים, המשיכו להיות רלוונטיים וקשובים לצרכי דור העתיד בזמנים מורכבים אלו”.
נתוני סקר איכות הוראה באקדמיה 2020
האם את/ה מעדיף למידה מרחוק על פני למידה בקמפוס?
התשובות | סקר 2020 |
כן, הלמידה מרחוק עדיפה על למידה בקמפוס | 15% |
מעדיף/ה שילוב בין הלמידה מרחוק לבין למידה בקמפוס | 45% |
לא, למידה מהקמפוס עדיפה על למידה מרחוקה | 40% |
סה”כ | 100% |
כ-15% בלבד מהסטודנטים סבורים שלמידה מרחוק עדיפה על למידה בקמפוס.
מהי שביעות הרצון שלך מכל אחד מהנושאים הבאים?
התחומים | הציון
הממוצע |
שביעות רצון מאיכות הלמידה המקוונת (סקר 2020) | ||||||
מאוד לא מרוצה | לא מרוצה | במידה בינונית | מרוצה | מרוצה
מאוד |
תשובות
אחרות |
סה”כ | ||
איכות הוראת המרצים בזמן הלמידה מרחוק (יצירת עניין, אופן העברת התוכן, מבנה ההרצאה וכדומה) | 3.23 | 8% | 15% | 34% | 28% | 14% | 1% | 100% |
יכולת המרצה לתפעל את הפלטפורמה הטכנולוגית בצורה מוצלחת | 3.28 | 7% | 16% | 32% | 29% | 14% | 2% | 100% |
אורך השיעור בזמן הלמידה מרחוק | 3.14 | 11% | 19% | 28% | 26% | 14% | 2% | 100% |
צורת ואופי המבחנים בזמן הלמידה מרחוק (הגבלת זמנים, תנאי בחינה, תואר המידות) | 3.03 | 18% | 16% | 22% | 22% | 17% | 4% | 100% |
איכות הלמידה- הבנה ומעקב אחר החומר הנלמד במהלך הלמידה מרחוק (אפקטיביות, בקיאות, סיכומים ועוד) | 2.96 | 15% | 21% | 28% | 21% | 13% | 2% | 100% |
יכולת הריכוז והקשב שלי בזמן הלמידה מרחוק | 2.66 | 25% | 23% | 23% | 16% | 12% | 1% | 100% |
פלטפורמת העברת השיעורים (zoom ועוד) | 3.21 | 12% | 15% | 28% | 27% | 16% | 2% | 100% |
עזרים טכנולוגים נוספים (מצגת, לוח אלקטרוני, צ’אט ועוד) | 3.23 | 11% | 14% | 28% | 26% | 17% | 4% | 100% |
מהי שביעות הרצון שלך ביחס לחוויית הלמידה הביתית?
התחומים | הציון
הממוצע |
שביעות הרצון מחוויית הלמידה | ||||||
מאוד לא מרוצה | לא מרוצה | במידה בינונית | מרוצה | מרוצה מאוד | תשובות
אחרות |
סה”כ | ||
סביבת הלמידה הביתית בזמן הלמידה מרחוק (אינטרנט, חדר, כיסא, ,תאורה ועוד) | 3.16 | 14% | 17% | 26% | 23% | 19% | 1% | 100% |
תחושת פרטיות ונוחות (פתיחת מצלמת רשת, מיקרופון ועוד) | 2.95 | 17% | 21% | 26% | 20% | 15% | 1% | 100% |
רעשי רקע בזמן הלמידה מרחוק (ילדים, שותפים, רעשים מבחוץ ועוד) | 2.68 | 23% | 25% | 24% | 16% | 11% | 1% | 100% |
ההיבט החברתי של למידה מרחוק (היעדר אינטראקציה אנושית פיזית עם חבריי לכיתה) | 2.09 | 41% | 28% | 16% | 8% | 6% | 1% | 100% |
שביעות הרצון מחוויית הלמידה בסביבה הביתית בזמן משבר הקורונה היא נמוכה (2.09-3.16).
שביעות הרצון מכל אחד מהנושאים הבאים בזמן משבר הקורונה, לפי סוג מוסד הלימודים:
שביעות הרצון | סוג מוסד לימודים*** | |||||
ציון ממוצע | אוניברסיטאות | מכללות לא מתוקצבות | מכללות מתוקצבות | מכללות לחינוך | הנדסאים | |
איכות הוראה | 3.23 | 3.33 | 3.27 | 3.02 | 3.32 | 3.34 |
תפעול טכנ’ ע”י המרצה | 3.28 | 3.39 | 3.36 | 3.08 | 3.30 | 3.28 |
אורך השיעור | 3.14 | 3.33 | 3.02 | 3.03 | 3.08 | 3.25 |
צורת ואופי המבחנים | 3.03 | 2.84 | 3.18 | 2.77 | 3.52 | 3.26 |
איכות הלמידה | 2.96 | 3.06 | 2.90 | 2.76 | 3.11 | 3.12 |
יכולת ריכוז וקשב | 2.66 | 2.73 | 2.54 | 2.48 | 2.88 | 2.82 |
פלטפורמת העברת שיעורים | 3.21 | 3.42 | 3.09 | 3.07 | 3.21 | 3.24 |
עזרים טכנ’ נוספים | 3.23 | 3.34 | 3.20 | 3.05 | 3.31 | 3.26 |
ממוצע | 3.09 | 3.18 | 3.07 | 2.90 | 3.21 | 3.19 |
איכות הוראה: מוערכת כגבוהה ביותר בקרב הנדסאים (3.34).
תפעול טכנולוגי ע”י המרצה: מוערך כגבוה ביותר באוניברסיטאות (3.39).
אורך השיעור: מוערך כגבוה ביותר באוניברסיטאות (3.33).
צורת ואופי המבחנים: מוערך כחיובי ביותר במכללות לחינוך (3.52).
איכות הלמידה: מוערך כגבוה ביותר בקרב הנדסאים (3.12).
יכולת ריכוז וקשב: מוערך כגבוה ביותר בקרב מכללות לחינוך (2.88).
פלטפורמת העברת שיעורים: מוערך כגבוה ביותר באוניברסיטאות (3.42).
עזרים טכנולוגיים נוספים: מוערך כגבוה ביותר באוניברסיטאות (3.34)
שביעות הרצון ביחס לחוויית הלמידה הביתית בזמן הקורונה, לפי סוג מוסד הלימודים:
שביעות הרצון | סוג מוסד לימודים*** | ||||
אוניברסיטאות | מכללות לא מתוקצבות | מכללות מתוקצבות | מכללות לחינוך | הנדסאים | |
סביבת הלימודים הביתית | 3.26 | 3.09 | 3.07 | 3.24 | 3.11 |
תחושת פרטיות ונוחות | 3.03 | 2.89 | 2.86 | 3.05 | 3.07 |
רעשי רקע | 2.79 | 2.66 | 2.54 | 2.74 | 2.69 |
היבט חברתי | 2.06 | 2.08 | 2.00 | 2.24 | 2.29 |
ממוצע | 2.78 | 2.68 | 2.62 | 2.82 | 2.79 |
העדפות בנוגע ללמידה מרחוק, לפי סוג מוסד הלימודים:
סוג מוסד הלימודים*** | העדפות בנוגע ללמידה מרחוק | |||
למידה מרחוק עדיפה על למידה בקמפוס | מעדיף/ה שילוב בין למידה מרחוק ללמידה בקמפוס | למידה בקמפוס עדיפה על למידה מרחוק | סה”כ
|
|
אוניברסיטאות | 14% | 45% | 41% | 100% |
מכללות לא מתוקצבות | 17% | 48% | 35% | 100% |
מכללות מתוקצבות | 14% | 42% | 44% | 100% |
מכללות לחינוך | 14% | 43% | 43% | 100% |
הנדסאים | 16% | 48% | 36% | 100% |