למרות שבימים אלו, המודעות לאבחונים בבית הספר גברה מאוד, עדיין יש ילדים רבים שלא ניגשים לאבחון והוריהם לא יודעים את ההשלכות של כך על ההצלחה שלהם בלימודים, ההכנה לעתיד וגם על ההתנהגות שלהם. מכוני אבחון נועדו כדי למצוא קשיי למידה אצל ילדים, לקויות למידה שמשפיעות עליהן בזמן קריאה, כתיבה, דיבור ואפילו הקשבה. לקויות למידה אלו מונעות מהם להגיע להישגים גבוהים וליישר קו עם שאר ילדי הכיתה, אך במקרים רבים זוהי לא הבעיה היחידה, אם כי היא חמורה מאוד בפני עצמה.
בעיה נוספת שניצבת, היא ההתמודדות של הילדים עם הקשיים. ילדים רבים לא מודעים לכך שיש להם לקות למידה שמקשה עליהם וזה יכול לגרום להם להוציא תסכול רב מחוסר הצלחה בלימודים. הם יכולים לשאול את עצמם ‘למה אני לא טוב כמו האחרים?’ או ‘איך לכולם זה הולך בקלות ורק לי לא?’. כתוצאה מכך, התסכול יכול להפוך לאופי שמתפתח אצל הילדים, בעיקר בשלבים המוקדמים של החיים. תסכול כזה יכול להפוך לכעס שמופנה כלפי הסובבים לו, או להתבודדות חברתית. חשוב להבין שההתמודדות עם לקות הלמידה היא לא רק בתחומים הלימודיים אלא גם בתחומים החברתיים.
מה עושים?
סיבות אלו הן מספיק מוצדקות כדי שילדים ייגשו לאבחון דידקטי ויאבחנו את עצמם. תפקיד ההורים הוא להיות עם יד על הדופק, להתעניין בהתקדמות הילדים במסגרת החינוכית שלהם ולפנות למכון אבחון בעת הצורך כשיתגלו סימנים שיעידו על לקות למידה כזו או אחרת.
ישנן לקויות למידה רבות, כולן משפיעות בצורה שונה ולכן אי אפשר לנחש מהי לקות הלמידה שסובל הילד באמצעות התבוננות בלבד, בטח לא על ידי אדם שלא הוכשר לכך במקצועו. במכוני האבחון יש אנשי מקצוע רבים שיודעים לזהות לקויות למידה באמצעות שיחה עם הילד וההורים, קבלת חומרים מההורים ומהמסגרת החינוכית וכמובן גם מבחנים שהילד עובר בהתאם לגילו. לעתים יותאמו המבחנים למקצוע ספציפי או לתחום ספציפי שבו הילד מתקשה, כמו למשל אנגלית או מתמטיקה.
מטרת האבחונים האלו היא לקבל תמונת מצב מדויקת יותר לגבי מצבו של הילד, אך ישנם מקרים בהם זה לא מספיק ויש צורך לעבור אבחון פסיכודידקטי. אבחון פסיכודידקטי נערך על ידי פסיכולוג מומחה שהוכשר לעבור אבחונים פסיכודידקטיים או על ידי פסיכולוג רגיל שיתלווה אל מאבחן דידקטי וביחד הם ינסו לקבל תמונת מצב מקצועית יותר. האבחון הזה הוא מורכב יותר ודורש יותר מהילד ומהמאבחנים, מכיוון שהוא בודק לא רק את היכולות הקוגניטיביות של הילד אלא גם את הפן הרגשי של הילד. כל מיני דברים שיכולים להשפיע על הילד מבפנים ומבחוץ ובאי לידי ביטוי בחוסר הצלחה בלימודים או בחוסר הצלחה במצבים חברתיים.
למזלנו, היום המצב הרבה יותר טוב משהיה בעבר וקיים יותר מידע ונגישות בנושא, אבל על תפקיד ההורים להבין את החשיבות של הפניה לאבחון ולעשות משהו בנידון!