סקר חדש מגלה: קרוב ל 30% מתושבי המרכז מאמינים שהם לא יהיו מסוגלים לממן את הלימודים האקדמיים של ילדיהם. בקרב משפחות חלשות באוכלוסיה הישראלית – כמחציתן מאמינות שלא יוכלו לממן לילדיהם השכלה גבוהה
כ-55% מאמינים שתואר אקדמי הוא המפתח לקריירה מצליחה. כמו כן מסתבר מהסקר שההורים עדיין מייחלים לילדיהם להיות רופאים….
25.3% מתושבי המרכז מאמינים שהם לא יהיו מסוגלים לממן את הלימודים האקדמיים של ילדיהם – 13.3% השיבו כי הם בטוחים שלא יהיו מסוגלים ו- 12% חושבים שלא יהיו מסוגלים.
נתון דומה התקבל בהתייחס לכלל האוכלוסיה (27.5%). אמנם מדובר בירידה משנה שעברה בהתייחס לכלל האוכלוסייה, אך בקרב משפחות המרוויחות מתחת לממוצע המצב חמור עוד יותר וכ-45%, ממשיבים אלו ענו כי לא יוכלו לממן לימודים גבוהים לילדיהם.
למרות שקרוב לשליש מכלל האוכלוסיה מציינים כי יתקשו לממן לימודים גבוהים, מרבית האוכלוסייה רואה בהם חשיבות רבה. 55.7% מאמינים כי תואר אקדמי הוא מפתח הכרחי לקריירה מצליחה.
נתונים אלה ואחרים עולים מסקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה בחודש יולי, עבור קרן אייסף, הקרן הבינלאומית לחינוך, העוסקת כ- 41 שנה בצמצום פערים בחינוך ובקידום וליווי של צעירים מצטיינים מהפריפריה באקדמיה מתואר ראשון ועד פוסט דוקטורט בחו”ל. הסקר בדק את עמדות הציבור ביחס ליכולת לממן לימודים אקדמיים לילדים וביחס לחשיבותו של תואר אקדמי בהצלחה עתידית בקריירה. הסקר כלל מדגם מייצג של 600 גברים ונשים המהווים מדגם ארצי ומייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל.
מהסקר עולה כי המקצוע המבוקש ביותר בקרב ההורים עבור ילדיהם הוא הנדסה – 17.5% השיבו כי זה התחום שהיו רוצים שילדם ילך ללמוד. בפער קטן במקום השני לימודי רפואה עם 17%. במקום האחרון מתמטיקה עם 0.1% ואילו 10.5% מהמשיבים ענו כי הם רוצים את מה שהילד יבחר.
עוד עולה מהסקר כי ככל שיורדת רמת ההשכלה של המשיבים, כך יורד הביטחון במסוגלות העתידית לממן לימודים אקדמיים – 32.9% מבעלי השכלה ‘עד תיכונית’ חושבים/בטוחים כי לא יוכלו לממן לימודים אקדמיים, לעומת 41% בעלי השכלה ‘על תיכונית’ ו- % 18.2 מבעלי השכלה ‘אקדמית’ שהשתתפו בסקר. “הנתון לגבי בעלי ההשכלה התיכונית מדאיג במיוחד”, מציין תומר סמרקנדי מנכ”ל קרן אייסף. “ככל שהשכלת המשיבים יורדת כך יורד הסיכוי שיוכלו לממן לימודים גבוהים ובכך בעצם יונצחו וישועתקו הפערים החברתיים גם לדור הבא”.
“העובדה שקיים פער כה גדול בין יכולתן של משפחות עם הכנסה נמוכה למשפחות עם הכנסה ממוצעת וגבוהה לממן השכלה גבוהה צריכה להדליק אצל כולנו נורה אדומה. השכלה גבוהה אינה מותרות ובמציאות בה צפוי כי תוך עשור אינטליגנציה מלאכותית תחליף בני אדם בתפקידים ומקצועות רבים אשר יחלפו מהעולם, השכלה גבוהה היא תנאי הכרחי לתעסוקה הולמת ומתגמלת ולהתקדמות חברתית וכלכלית, לאינדיבידואל ולחברה הישראלית כולה” אומר תומר סמרקנדי מנכ”ל קרן אייסף.
“הכישרון והיכולות אינם מרוכזים רק בגוש דן אולם ללא תמיכה מתאימה הכישרון הרב המצוי בפריפריה יורד לטמיון, כפי שניתן לראות מהאחוזים הנמוכים של סטודנטים המגיעים בפועל מישובים בעלי אשכול סוציואקונומי נמוך. כאשר עיקר המשאבים המצויים בידי משפחות ממעמדה כלכלי חלש מופנים לסיפוק הצרכים הקיומיים הבסיסיים ביותר הן נותרות ללא יכולת להשקיע בעתיד ילדיהן. זאת ועוד – הכניסה לאקדמיה היא רק תחילת הדרך. כאשר נתוני הנשירה האקדמית עומדים על כ-20% אתגר עצום נוסף עומד בפני הסטודנט, הנדרש לשרוד בהצלחה את שנות הלימודים והנתונים מלמדים כי ככל שהוא מגיע ללא גב כלכלי כך גדלים סיכוייו לנשור במהלך הדרך, אלא אם ישנה תוכנית מלווה ותומכת במהלך תקופה זאת”.