עולם החינוך כולל בתוכו כיום אינספור זרמים ושיטות חינוך שונות ומגוונות, הרבה יותר מאשר המספר המצומצם של שיטות חינוך שונות שהיו נפוצות בעבר. למעשה, בפני ילדים ובני נוער ישראלים פתוחים כיום אפשרויות חינוך רבות ושונות כל כך, עד כי רק לפני כמה עשרות שנים בלבד, קשה היה אפילו לדמיין כיצד ייראה התחום בימינו אנו.
בעוד השיטות והגישות השונות לחינוך מתחלקות ביניהן ונבדלות אחת מהשנייה גם על פי המוסדות בהם הן מיושמות, מעניין לסקור את מה שמכונה כיום – חינוך בלתי פורמלי. כפי שנראה מיד, מדובר בגישה אשר באה לתת אלטרנטיבה לאלמנטים מסוימים בעולם החינוך הקונבנציונלי אשר אינם זוכים להתייחסות מספקת, לפחות לדעתם של רבים בעולם החינוך.
חינוך חברתי וקהילתי עם דגש על קרבה אישית והקניית ערכים חברתיים
נתחיל בלציין כי כמו בכל תחום מקצועי מורכב אחר, גם במקרה של החינוך הבלתי פורמלי לא מדובר בהכרח בגישה מובהקת, מוגדרת, אחת ויחידה, אלא בתחום מעט כללי בו ניתן למצוא את פעילותם של מדריכים ואנשי חינוך רבים, כל אחד מהם והפרשנות הייחודית שלו לגישה חינוכית זו. עם זאת, ניתן כמובן גם לאפיין את החינוך הבלתי פורמלי על ידי הצבעה על המאפיינים המשותפים למסגרות חינוך בלתי פורמליות רבות בישראל.
חינוך בלתי פורמלי מהווה למעשה תפיסה חינוכית שלמה, אשר החלה לפעול במסגרות אשר היו במקורן חיצוניות למסגרות החינוך הרשמיות של המדינה. כלומר, את תחילת דרכו בישראל עשה החינוך הבלתי פורמלי במסגרות דוגמת תנועות נוער, מתנ”סים וכד’. כיום ניתן למצוא תפיסה זו במוסדות רבים, כאשר חלקם גם מהווים חלק ממערכת החינוך בפורמלית.
במסגרת חינוך בלתי פורמלי מושם לרוב דגש על עיסוק משותף של המחנך והילדים או בני הנוער בנושאים חברתיים וקהילתיים, ובערכים חברתיים רצויים אליהם אנו שואפים. על פי רוב מדובר בפעילויות של שעות אחר הצהריים והערב, אך ניתן למצוא גם מסגרות חינוך שונות המשלבות חינוך בלתי פורמלי בין השיעורים ה”קונבנציונליים”, בשעות הבוקר והצהריים.
מסגרת לימוד אקדמאית למדריכים בחינוך בלתי פורמלי
במובנים מסוימים החינוך הבלתי פורמלי הוסדר כיום, למשל בכך שניתן ללמוד תחום זה במוסדות אקדמאיים המתמחים בעולם החינוך, דוגמת מכללת אורנים ומכללות נוספות לחינוך. במסגרות אלו ניתן לקבל הכשרה של אנשי חינוך בלתי פורמלי, ספציפית מדריכים המתמחים לרוב בתחומים כמו מנהיגות, קהילה, תמיכה בנוער בסיכון וכד’.
במסגרת לימודי חינוך בלתי פורמלי רוכשים למעשה הסטודנטים והסטודנטיות את הידע, ההבנה, המודעות והכלים הנדרשים על מנת לעבוד במסגרות חוץ בית ספריות עם ילדים ובני נוער, ולתרום להם דווקא על ידי עבודה במסגרת הבלתי פורמלית, אשר אינה כפופה או מוגבלת על ידי דרכי הפעולה הסטנדרטיות של עולם החינוך הפורמלי והמוכר לכולנו. כך ניתן להגיע עם הילדים ובני הנוער למקומות אליהם קשה מאוד להגיע בתפיסות החינוך הקונבנציונליות הנפוצות.
לקריאה נוספת על חינוך בלתי פורמלי, באתר מכללת אורנים לחינוך: