מה יותר חשוב, זמינות המרצה או שהשיעורים יהיו ברורים? תלוי אם שואלים את התלמיד או המורה. מחקר שנערך במכללת האקדמית SCE מצא מהן הקריטריונים החשובים ביותר בלימודי ההוראה – הן עבור הסטודנטים והן עבור המרצים
מחקר שנערך במכללה האקדמית להנדסה SCE ע”ש סמי שמעון, לקראת תחילת שנת הלימודים האקדמית, בדק מה הם הקריטריונים החשובים ביותר בהוראה – הן בעיני הסטודנטים והן בעיניי המרצים. המחקר אף התקבל לפרסום בכתב העת היוקרתי Assessment and Evaluation in Higher Education.
המחקר, שנערך ע”י פרופ’ יוסי חדד, פרופ’ ברוך קרן וד”ר גלי נווה מהמחלקה להנדסת תעשייה וניהול בקמפוס באר־שבע, כלל בשלב הראשון דירוג של 5 קריטריונים הקיימים בסקרי הוראה של המכללה: אופן ארגון השיעורים והקורס, מידת הדינמיות והעניין בהרצאות, מידת הבהירות של ההוראה, יחס המרצה לסטודנטים וזמינות המרצה לפניות ולשאלות של הסטודנטים.
ממצאי המחקר העלו כי ישנם הבדלים מהותיים בין תשובות הסטודנטים לתשובות המרצים בדירוג הקריטריונים השונים. כך לדוגמה, בעוד שהסטודנטים דירגו את “זמינות המרצה לפניות ולשאלות הסטודנטים” כקריטריון החשוב ביותר עבורם בהוראה, קריטריון זה דורג על ידי המרצים “כפחות חשוב”. לעומת זאת, עבור המרצים הקריטריון של “הקורס והשיעורים היו מאורגנים וברורים” דורג כחשוב ביותר ואילו על ידי הסטודנטים “כפחות חשוב”.
עוד עולה, כי ‘יחס המרצה’ נתפס כחשוב יותר עבור הסטודנטים מאשר ‘עניין ודינאמיות של הקורס’ אשר דורג שחשוב מאוד על ידי המרצים.
בשלב השני של המחקר, נותחו מעל 1,400 סקרי הוראה שמולאו על ידי הסטודנטים במכינה ובמחלקה להנדסת תעשייה וניהול בשנה הקודמת אשר נתנו ציונים למרצים ע”פ אותם קריטריונים. גם כאן נמצא, כי הציונים שהעניקו הסטודנטים למרצים עבור “יחס המרצה” ו”זמינות המרצה” היו הגבוהים ביותר.
כידוע, סקרי הוראה הם כלי נפוץ למדידת שביעות הרצון של סטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה ולרוב הם כוללים כמה קריטריונים, בעלי משקל שווה. מהמחקר עולה שכדי להגדיל את שביעות הרצון מאיכות ההוראה, צריך להסב את תשומת לבם של המרצים ולכוון את ההדרכות הניתנות להם בהתאם לקריטריונים שנתפסים בעיני הסטודנטים כחשובים יותר.