לימודים כחול לבן פורטל הלימודים של ישראל
  • חדשות הקמפוס
    • מכללות
  • בדרך לתואר
    • תואר ראשון
    • תואר שני
    • תארים מתקדמים
    • חינוך והוראה
    • הנדסה והנדסאים
    • מנהל עסקים וניהול
    • משפטים
    • קורסים ולימודי תעודה
    • מלגות
  • מלגות סטודנטים
  • המומלצים
  • אינדקס מוסדות לימוד בישראל
  • יצירת קשר
  • חדשות הקמפוס
    • מכללות
  • בדרך לתואר
    • תואר ראשון
    • תואר שני
    • תארים מתקדמים
    • חינוך והוראה
    • הנדסה והנדסאים
    • מנהל עסקים וניהול
    • משפטים
    • קורסים ולימודי תעודה
    • מלגות
  • מלגות סטודנטים
  • המומלצים
  • אינדקס מוסדות לימוד בישראל
  • יצירת קשר
לימודים כחול לבן פורטל הלימודים של ישראל
  • חדשות הקמפוס
    • מכללות
  • בדרך לתואר
    • תואר ראשון
    • תואר שני
    • תארים מתקדמים
    • חינוך והוראה
    • הנדסה והנדסאים
    • מנהל עסקים וניהול
    • משפטים
    • קורסים ולימודי תעודה
    • מלגות
  • מלגות סטודנטים
  • המומלצים
  • אינדקס מוסדות לימוד בישראל
  • יצירת קשר
  • חדשות הקמפוס
    • מכללות
  • בדרך לתואר
    • תואר ראשון
    • תואר שני
    • תארים מתקדמים
    • חינוך והוראה
    • הנדסה והנדסאים
    • מנהל עסקים וניהול
    • משפטים
    • קורסים ולימודי תעודה
    • מלגות
  • מלגות סטודנטים
  • המומלצים
  • אינדקס מוסדות לימוד בישראל
  • יצירת קשר
ראשי » כתבה ראשית » עולם ללא חיכוך

עולם ללא חיכוך

עמית קליין 8 באוגוסט 2018

פרופ' מיכאל אורבך ופרופ' עודד הוד מבית הספר לכימיה של אוניברסיטת תל אביב פיתחו מערכת על-סיכה שמבטלת כמעט לחלוטין את החיכוך בין משטחים מיקרומטריים (מיקרומטר = מיליונית המטר/אלפית המילימטר), ובכך מונעת שחיקה וחוסכת אנרגיה רבה. המחקר, שעשוי להשפיע באופן משמעותי על חיינו בתחומים רבים.

"חיכוך הוא כוח פיזיקלי בסיסי המופיע בכל מנגנון מכאני. לעיתים קרובות החיכוך הוא חיוני לפעולת המערכת אך פעמים רבות

ממשק בין גרפיט לגרפיט לבנה מאפשר מצב על-סיכה המתאפיין בתנועה כמעט נטולת חיכוך.
אייר: הלל קליינר

הוא גם גורם לשחיקה ולאובדן אנרגיה," מסביר פרופ' אורבך. "קיימות הערכות לפיהן כ-30% מהאנרגיה המסופקת על-ידי דלק בכלי-רכב אובדת עקב חיכוך, ולכך יש להוסיף את הנזק הכרוך בשחיקה ובבלאי. מסיבה זו מנסים מדענים בכל העולם לפתח מערכות שיפחיתו משמעותית את רמת החיכוך בין גופים. בשנת 1993 הוטבע המונח "על-סיכה" על ידי קבוצת חוקרים יפניים, שהוכיחו כי מצב של חיכוך אולטרה-נמוך הינו אפשרי מבחינה תיאורטית. עם זאת, עד היום לא יושמה מערכת על-סיכה ממשית במנגנונים מכאניים שגודלם מעל ננומטרים ספורים (ננומטר = ביליונית המטר/מיליונית המילימטר)."

 

המחקר הנוכחי מציג מנגנון על-סיכה פורץ דרך, המפחית כמעט לאפס את החיכוך בין משטחים, ועשוי להתאים למגוון רחב של יישומים מעשיים. "המחקר מבוסס על עבודה תיאורטית שביצענו באוניברסיטת תל אביב, שחזתה כי הממשק בין משטח של גרפן (יריעה דו-ממדיות של אטומי פחמן) לבין משטח דו-ממדי של בורון ניטריד הקסגונלי (BN-h, המכונה גם 'גרפן לבן') צפוי להציג על-סיכה ללא תלות בכיווניות היחסית של המשטחים," אומר פרופ' הוד. "המשמעות היא שאם נצפה שני רכיבים מכאניים הנעים זה על זה, האחד בגרפיט (רב שכבה של גרפן) והשני בגרפיט לבנה (רב שכבה של BN-h), אנו צפויים לקבל על-סיכה יעילה ביותר." הסיבה לכך טמונה במבנה הגבישי של שני המשטחים. האטומים של שני החומרים מסודרים בשכבות, כאשר כל שכבה דמויה לכוורת של משושים. אך משושי הגרפן הלבן גדולים מעט יותר מאלה של הגרפן. כתוצאה מכך, לא נוצרת לעולם התאמה מלאה בין שני המשטחים, והם מחליקים זה על זה בקלות, בכל כיוון. זאת בניגוד לשני משטחים העשויים מאותו חומר, שהם בעלי מבנה זהה, ולכן ננעלים זה בתוך זה (דמיינו לעצמכם שני קרטוני ביצים המונחים זה על זה בהתאמה מלאה…)

עמיתיהם של פרופ' הוד ופרופ' אורבך באוניברסיטת צינגהואה ביצעו סדרת ניסויים שהוכיחה את התיאוריה הלכה למעשה. התוצאות המרשימות הושגו במשטחים ריבועיים בעלי צלע באורך 3 מיקרון, ושטח מגע הגדול פי מיליון מניסויים קודמים (שבוצעו עבור ממשקים ננומטריים של גרפן בלבד). "המדידות שלהם, שנתמכו בחישובים שלנו, הראו חיכוך אולטרה-נמוך בין שני המשטחים, כשהם מחליקים זה על זה בכל זווית שהיא," אומר פרופ' הוד. "למעשה, מדובר בעל-סיכה המקטינה את החיכוך פי אלף בהשוואה לרמת החיכוך המכאנית המוכרת לכולנו מחיי היומיום."

מסכם פרופ' אורבך: "אנחנו צופים אינספור יישומים לטכנולוגיית העל-סיכה שפיתחנו. משטחים שגודלם מספר מיקרונים, כמו אלה שבנינו, יכולים להתאים כבר היום למכשירים זעירים, כמו רכיבי שעונים והתקנים מיקרו-אלקטרו-מכאניים דוגמת חיישני תאוצה, חיישנים כימיים והתקנים פיאזואלקטריים. אנו מאמינים שבעתיד יפותחו גם משטחים גדולים יותר, שיותקנו במנועי מכוניות, במיסבי לוויינים, ואולי אף בגוף החי. מערכות על-סיכה כאלה יחסכו כמות אדירה של אנרגיה וימנעו בלאי ושחיקה בכל סוגי המנגנונים – החל במנועים ומזרקים רפואיים, וכלה במפרקים שבגופנו."

אונברסיטת תל אביב מחקר
« פוסט קודם
פוסט הבא »

כל הזכויות שמורות

אין לעשות שימוש בחומרים המפורסמים באתר ללא אישור בכתב מבעלי האתר.
לפניות: Avihai.ZoomAt@gmail.com

האתר בתהליך הנגשה לבעלי מוגבלויות
אנו עושים כל מאמץ להשלים את הנגשת האתר! במידה ונתקלת בבעיה אנא פנה אלינו!
תגיות
HIT sce אגודת הסטודנטים אוניברסיטת אריאל אוניברסיטת בן גוריון אוניברסיטת בן גוריון בנגב אוניברסיטת בר אילן אוניברסיטת חיפה אוניברסיטת תל אביב אנגלית אקדמיה בר אילן האוניברסיטה העברית האוניברסיטה הפתוחה הוראה הטכניון המכללה האקדמית כנרת המכללה האקדמית ספיר הנדסה ירושלים לימודי הוראה לימודי חינוך לימודים לימודי נדל"ן לימודי רפואה לימודי תואר ראשון מחקר מכללה מכללה לחינוך מכללת סמי שמעון מכללת ספיר מכללת תלפיות מלגה מלגות מלחמת חרבות ברזל מציאות מדומה סטודנטים סמי שמעון פרח קורונה קורסים קריירה תואר תואר ראשון תואר שני
האתרים שלנו: תרבוש-פורטל תרבות ונופש למגזר הדתי | המגזר-פורטל חדשות למגזר הדתי | מודיעין | מדינט – פורטל בריאות ורווחה | החדשות הטובות בישראל | רמת גן | בת ים - חולון | גב"ש | יש''ע:שומרון בנימין וגוש עציון | במרכז- לחברי הבית היהודי | לוד | לימודים אקדמאיים בישראל | חדשות ישראל | כפר סבא | נדל"ן
גלילה לראש העמוד