ככל שהעסק גדל והופך לארגון גדול ורב זרועות, כך יש צורך להשיג שליטה על תפקודו. מטרתה של השליטה היא לשמור על אחידות בחזון העסקי ובמטרות הארגון, כך שכל החלקים שבו יתפקדו בהרמוניה מלאה על פי כללי הארגון הנוכחיים.
כדי לעשות זאת על הצד הטוב ביותר ובאופן המסודר ביותר, יש צורך להקים מערך פיתוח הדרכה שתפקידו לתפעל את העובדים הקיימים על פי הדוקטרינה של הארגון, להכשיר עובדים חדשים המצטרפים לשורותיו ולהעניק הכוונה בכל עת לכל עובד וותיק הזקוק לרענון. מדוע זה חשוב וכיצד הדבר נעשה בפועל?
על היתרונות שבפיתוח מערך הדרכה
ראשית, ארגון המשקיע במערך הדרכה איכותי מבטיח שהאצבע ה”עסקית” והחזון הכללי של הארגון תמיד יהיו במעקב ולא יוזנחו. באופן זה היקף הפגיעה בארגון מצטמצם וכתוצאה מכך – התפוקה המתקבלת לרוב תהיה גבוהה יותר. בנוסף, כשהערכים של הארגון מקבלים חיזוק לעיתים תכופות והדבר נעשה תוך מתן רמה גבוהה ואיכותית, העובדים בארגון מרגישים אליו שייכות גדולה יותר, נאמנות והנעה גדולה יותר להצלחה בתפקידם. מלבד הקניית ידע מקצועי ודאגה לכך שהעבודה השוטפת תיעשה על הצד הטוב ביותר, חשוב לדאוג גם לפן הנוסף הנכלל בעבודה כחלק מארגון גדול, לחזק את ערכיו ולקבל משמעות עמוקה יותר על מקום העבודה.
קורס אחד – אינספור כלים
על מנת להבטיח כי מערך ההדרכה יהיה יציב ואיכותי, מומלץ להשתתף בקורס מפתחי הדרכה. במהלך הקורס נלמדות תאוריות שונות בהדרכה ובתחום הדידקטי, מקבלים כלים לפיתוח מערך הדרכה ארוך טווח וקיום דו שיח בריא בין העובדים להנהלה. כמו כן לומדים כיצד לעמוד מול העובדים ולהצליח לגשר בין הרצוי למצוי בארגון. הקורס מלמד את מפתחי ההדרכה העתידיים כיצד ניתן לקבוע יעדים הניתנים ליישום, תוך הבנת הכשלים העשויים להתעורר במהלך הדרך, מציאת פתרונות יצירתיים והתייחסות לשינויים הטכנולוגיים השונים.
כיצד ניתן לתפעל את מערך ההדרכה?
לא מעט ארגונים מתלבטים האם לתפעל את מערך ההדרכה מתוך הארגון ולהקצות מדריכים שיעבדו בשירותיו, או שמא עדיף לערוך הדרכה חיצונית מחוץ לכתלי הארגון. לרוב התשובה על כך תלויה במטרות שהארגון מנסה להשיג. הדרכה פנימית המתבצעת בתוך הארגון, לרוב תטפל בסוגיות הדורשות מידע מקצועי פנימי או תדרוך עובדים בנהלים חדשים. הדרכה זו, על פי רוב, תבוצע על ידי הצוות בתוך הארגון. לעומתה, הדרכה הנעשית מחוץ לכתלי הארגון תטפל בחיזוק יעדים כלליים החשובים לכלל המערך הארגוני, כמו תודעת שירות ושירות צרכנים, חיזוק הגיבוש הקבוצתי, סדנה לניהול זמנים או אם מדובר באנשי מכירות – סדנה לניהול משא ומתן ומיומנויות מכירה. מאחר וחיזוק היעדים הללו נכון לרוב הארגונים ולא דורש היכרות מעמיקה עם הארגון הספציפי, לרוב הוא יעשה על ידי גורמים חיצוניים.