בראש הפרויקט החדש שנועד לסייע לתלמידי תיכון לקראת הבגרויות, בצל משבר הקורונה, עומדת דר’ ענבל גושן ממרכז אדמונד ולילי ספרא למדעי המוח (ELSC) באוניברסיטה העברית, שציינה: “אני מקווה שהפרסום יביא סטודנטים נוספים להתנדב”לפני מספר שבועות פרסם משרד החינוך הודעה לפיה בחינות הבגרות לא יבוטלו, כשבתחילה יתקיימו הבגרויות במקצועות הבחירה ולאחר מכן הבחינות במקצועות החובה. לוח הבחינות המחודש שהתפרסם עשוי להשתנות בשל אי-הוודאות לגבי חזרת מערכת החינוך כולה לשגרה, אך לכולם ברור שלאף אחד אין רצון לוותר על קיומן של הבחינות.
דר’ ענבל גושן ממרכז אדמונד ולילי ספרא למדעי המוח (מרכז ELSC) באוניברסיטה העברית, שלימדה בשנה החולפת בתיכון הירושלמי המוכר ליד”ה (ביה”ס התיכון ליד האוניברסיטה העברית) בקורס שהועבר דרך האוניברסיטה לנוער – החליטה להרים את הכפפה ולסייע לתלמידי התיכונים הירושלמים להיערך למבחנים. “מישהו היה צריך לעשות את זה, יצא שאני הייתי הראשונה”, מספרת דר’ גושן השבוע. היא שלחה מכתבים לראשי פקולטות, מחלקות וחוגים ולסטודנטים רבים לתארים מתקדמים (מאסטר ודוקטורט) באוניברסיטה העברית, ביניהם ממרכז ELSC ומהפקולטות למדעי הטבע, החברה, הרוח ומשפטים, בבקשה לסייע לה לגבש צוות מתנדבים שיחנוך באופן מקוון תלמידי תיכון הזקוקים לעזרה לקראת הבגרויות או מכל סיבה אחרת. לשמחתה, עד כה נרשמו מעל ל-170 סטודנטים מכל החוגים באוניברסיטה העברית תוך שבוע. רוב הסטודנטים הסכימו לחנוך תלמידים בתחומים מגוונים כגון פיסיקה, מתמטיקה, ביולוגיה, אנגלית, לשון והבעה, ערבית, ואפילו מדעי המחשב, היסטוריה ותנ”ך.
“אני מלאת התפעלות מרוחב האופקים של הסטודנטים באוניברסיטה העברית. אני מקבלת בקשות חניכה בשילובים מפתיעים, ועד עכשיו הצלחנו להיענות לכולן, למשל למצוא סטודנטית שמסוגלת לחנוך בשילוב כימיה ולשון, או סטודנט שחונך במקביל במתמטיקה, אנגלית והיסטוריה”, סיפרה דר’ גושן והוסיפה כי “לכל מתנדב נוסף, מכל תחום, נוכל למצוא בזריזות תלמיד תיכון שירוויח לדעתי הרבה מעבר לתמיכה האקדמית – את חוויית החניכה”.
הסטודנטים יוכלו להתנדב כיום בעשרה תיכונים ברחבי ירושלים והסביבה – ביניהם ליד”ה, יאס”א (התיכון הישראלי למדעים ולאמנויות), התיכון לאומנויות, בויאר, הרטמן, זיו ומרקס, אדם (אנתרופוסופי), התיכון האזורי חקלאי עין-כרם, תיכון ג’רוזלם סקול בבית חנינא ותיכון דקל-וילנאי אורט במעלה אדומים. הכוונה היא להרחיב את הפרויקט לעוד מוסדות אקדמיים בירושלים המערבית והמזרחית.
“הרעיון כולו התחיל מהבלבול שראיתי אצל ילדיי (שאינם בגיל תיכון עדיין) בימים הראשונים של הלמידה המקוונת, ומהיכרות אישית שלי עם מנהלי התיכונים הירושלמים ליד”ה ויאס”א – דרכם הגעתי גם למנהלות ומנהלי תיכונים אחרים בשאיפה להרחיב את מספר התלמידים הנהנים מההתנדבות הסטודנטיאלית”, ציינה דר’ גושן. “מאז, הפרויקט החדש צבר תאוצה ומוסדות חינוכיים מצטרפים אליו מדי יום. פניתי לתלמידים לתארים מתקדמים (מאסטר ודוקטורט) מכל הפקולטות באוניברסיטה העברית בבקשה לחנוך באופן מקוון תלמידי תיכון הזקוקים לעזרה לקראת הבגרויות, או כל סיוע לימודי אחר. כל תלמיד מקבל שעתיים של חונכות בשבוע, ויש סטודנטים שהתנדבו לחנוך אף יותר מתלמיד אחד. כל מה שקורה סביב המיזם הזה מחמם מאוד את הלב. אולם יש עוד הרבה מה לעשות, אני מקווה שהפרסום יביא סטודנטים נוספים להתנדב”.
ד”ר דן שטייניץ, מנהל תיכון יאס”א: “למיזם הזה יש שתי נקודות חשובות. האחת, עזרה בהכנה לתלמידים לבגרויות שיש להם קשיים. השנייה, לתלמידי כיתות י’ שפחות יודעים לנהל את עצמם ויש להם פערים במוכנות לקראת כיתה י”א, כשהעזרה מסטודנטים תוכל להביא אותם למקום טוב מבחינה לימודית. יש לפרויקט הזה חשיבות חינוכית ואישית גדולה מאוד, צעד שמהווה דוגמה אישית לתלמידי המוסד שלנו – שיעזרו לתלמידים צעירים מהם. בין הסטודנטים המתנדבים יש לא מעט בוגרים שלנו, מחמם את הלב לראות את פועלם. דר’ ענבל גושן הצליחה לגייס בזמן קצר סטודנטים לתמוך בפרויקט הזה שפועל במלוא הקיטור. הסטודנטים והתלמידים אסירי תודה”.