טקס המצטיינים של פר”ח – תכנית לאומית להשפעה חברתית שנערך השבוע ובו נבחרו 12 חונכות וחונכים מצטיינים נפתח בברכת נשיא המדינה, ראובן ריבלין “ברצוני לחזק אתכם על שאתם מחזקים ומהדקים את החברה הישראלית ומהווים מודל לחיקוי עבור ילדינו. אני שולח לכם איחולי הצלחה בעמלכם, ואת תודתי על כך שאתם לוקחים חלק בעשייה הנפלאה הזו”.
הטקס התקיים כמידי שנה במכון דוידסון לחינוך מדעי, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע. החונכים המצטיינים נבחרו מתוך עשרות אלפי חונכים שפעלו השנה – בשל מסירותם לחניכיהם, והשפעתם הגדולה על קידום הילד או הילדה שחנכו, בתחום הרגשי, החברתי והלימודי.
בטקס מצטייני פרח השנתי שהתקיים השבוע ציין מנכ”ל פר”ח, אלון גלרון “בימים אלו אנו מציינים את הצמדתו של החונך ה-700,000 בשרשרת הדורות. פר”ח הוא של כולנו, כלל אזרחי ישראל, בני כל הדתות וכל העדות על גווניה הרבים והצבעוניים, המהווים רקמה אנושית מרשימה. מאחורי כל סיפור חונכות יש ילדה או ילד אשר בזכות אותם החונכים קיבלו מדי שבוע מנה גדושה של חום, התעניינות וטיפוח, בצנעה ובאהבה”.
נשיא המדינה, רובי ריבלין ריגש את הקהל בברכה אישית כתובה “ביום זה, אנו מציינים ומוקירים פעילותם יוצאת הדופן של חונכים וחונכות מצטיינים, אלו שעבורם החונכות היא הרבה יותר ממלגה או הכרח, אלו שליבם נתון לחניכיהם, הפנים הטובות והמחייכות של החברה בישראל. הצטיינותכם היא בהתמודדות עקבית עם תפקיד רב משמעות ואחריות, בחתירה התמידית למלא את תפקידיכם בצורה הטובה ביותר, ברצון לקבל לליבכם אח או אחות נוספים, לא מתוך כורח, אלא מתוך בחירה”.
פרופ’ דניאל זייפמן, נשיא מכון ויצמן ויו”ר מועצת פרח ציין כי “אין כמו אינטראקציה אנושית ואמפטיה בין בני אדם, שום אמצעי
אלקטרוני לא יכול להחליף את זה. ההשפעה של פרח לאורך השנים הפכה להיות יותר ויותר חשובה והשינוי שאתם עושים בחברה מורגש בכל מקום במדינה”. יעל סימן טוב כהן, ממונה על התחום החברתי בות”ת/מל”ג המשיכה את דבריו ואמרה כי “ההשכלה הגבוהה היא הכלי המרכזי והמשמעותי ביותר לצמצום פערים ולמוביליות חברתית. ייחודיותו של פרח באה לידי ביטוי בשותפות שהוא מאפשר בין הפרט והחברה. ההתנדבות לפרח מאפשרת מחד – להיות שותפים פעילים בחברה הישראלית ומעורבים בעשייה החברתית, ומאידך – לזכות מהמדינה לתמורה באמצעות מענקים כספיים וסיוע בשכר לימוד, תוך הענקת הזדמנות שווה לכל סטודנט מתאים, להיכנס בשעריה של ההשכלה הגבוהה”. ד”ר ליאת בן דוד, מנכ”לית מכון דוידסון הוסיפה “עבודת החונכות היא עבודת רקמה מורכבת ועדינה כמו מעשה תחרה הדורשת מהחונכים להיות סוג של מצפן המסוגל גם להפנות אל הדרך וגם להשתתף בבניית הגשרים הנדרשים במהלכה. החונכים צריכים לדעת לפקוח את עיני חניכיהם אל יופיו של העולם ולהיות מסוגלים להזין את הילד על גופו, נפשו וסביבתו כאחד ולהיות בעלי כושר התמדה, כי ויתור הוא לא אופציה – לא עבור החניך ולא עבור החונכים. החונכים והחניכים של פרח מגבירים את הטוב והאור בעולם, בעשייתכם אתם מוכיחים שהטוב שבאדם צריך ויכול לנצח אם רק נזכור שמעשה החינוך והחניכה עוסק באדם”.
רם שפע, יו”ר התאחדות הסטודנטים הארצית נשא דברים “בעידן בו הידע והמידע סביבנו כל כך קל ונגיש, לא צריך להתאמץ יותר בשביל כלום. הקלות הזו יכולה לפתח אדישות, ובעיני זה האתגר החברתי הגדול ביותר הניצב בפנינו. המתנדבים של פרח, שמקיימים שנה אחר שנה את המפעל החשוב הזה ומוכיחים שאחריות חברתית היא חלק מתמהיל יומם כסטודנטים, הם השגרירים שלנו בחברה בישראלית”.
מבין סיפורי החונכות של מצטייני תשע”ז בלט סיפורו של אושר קרני, סטודנט לקרימינולוגיה באוניברסיטה הפתוחה אשר נושא עמו סיפור חיים לא פשוט. אושר חנך ילד בן 8, בפרויקט ילדי אסירים ולקח על עצמו כמשימה להיות שם עבור החניך, לחלוק ולהקל ולו במעט את התמודדות הלא פשוטה. אף עין יבשה לא נשארה בקהל כאשר אושר סיפר את סיפור החונכות שלו.
בשנה הנוכחית נרשם מספר שיא בהרשמת סטודנטים לפרח. מעל כ- 45,000 סטודנטים נרשמו לתכנית מכל רחבי הארץ. פרח הוא תכנית לאומית להשפעה חברתית המערבת אלפי סטודנטים ומציע הזדמנות לחנוך ילד/ה ולקבל מלגת לימודים בתמורה לשעות החונכות. החונכות מאפשרת מצד אחד הענקת תשומת לב אישית לילד ודגם חיובי לחיקוי ובכך מסייע לילד לממש את הפוטנציאל הגלום בו, לפתח הערכה עצמית חיובית ולשגשג ומהצד שני מאפשרת לסטודנטים לחוות תחושה של סיפוק ועשייה מעצם תרומתם לחברה. בפרח פרויקטים רבים ומגוונים, החל מהחונכות האישית הקלאסית וכלה בפרויקטים קבוצתיים שונים בתחומים מגוונים.
פרח התחיל מפרויקט קטן שמנה 12 סטודנטים בשנת 1974 והפך למפעל גדול וייחודי אשר מדי שנה משתתפים בו כ- 22,000 מכלל הסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה בישראל.
חונכי וחניכי פרח מגיעים מכל זרמי החברה הישראלית, יהודים וערבים, דתיים וחילוניים, מקרית שמונה ועד אילת. בבסיס המודל של פרח עומד הקשר האישי, שמעצים את שני הצדדים ומטפח לכידות וסובלנות בחברה הישראלית. הסטודנטים מקבלים בתמורה לפעילותם, מלגת לימודים. פרח הוא תכנית לאומית באמצעותה מממשת מערכת ההשכלה הגבוהה את חזונה ומעודדת את הסטודנטים למעורבות חברתית. המודל של פרח מוכיח את עצמו שנה אחר שנה, משוכפל במדינות שונות בעולם, ונחשב למחלק המלגות הגדול ביותר בישראל מבחינת תקציב והיקף פעילות.
עד היום, פרח נגע ישירות בחייהם של כ- 2 מיליון ישראלים, חונכים וחניכים, וזכה בהכרה ציבורית במעמדו הלאומי, כאשר הוענק לו פרס ישראל במאי 2008. ארגון פרח הוא גוף ציבורי, תכנית לאומית באמצעותה ממש המל”ג- ות”ת את חזונו ומעודד את הסטודנטים למעורבות חברתית.