מיוחד לשבוע המודעות להפרעות תקשורת מתקיים במאי (23-27.5) כוחה של תקשורת תומכת וחליפית: שימוש בסמלים גרפיים ותמונות כדי לאפשר לילדים שאינם מסוגלים לדבר – לתקשר ולהביע את עצמם
ד”ר גת סבלדי-הרוסי, מרצה וחוקרת במחלקה להפרעות תקשורת באוניברסיטת אריאל קלינאית תקשורת עם ניסיון רב שנים באבחון וטיפול בילדים עם לקויות שפה, דבור ותקשורת כולל ילדים עם לקויות תקשורת מורכבות.
פרויקט יחודי נעשה במסגרת גני הילדים של עמותת אלוין ברחבי הארץ לשילוב לוחות תקשורת, שיתלו בחצרות הגנים כחלק מהנגשה לשונית ותקשורתית.
מדובר בלוחות שבאמצעותם ניתן לתקשר באמצעים לאלא מילוליים כמו תמונות וסמלים גרפיים. ילדים שאינם יכולים להשתמש בדיבור בשל מגוון סיבות, ועדין לא רכשו יכולת לקרוא ולכתוב, יוכלו ללמוד לתקשר ולהביע את הרצונות, המחשבות והחוויות שלהם בעזרת לוחות אלו.
לוחות התקשורת תוכננו על ידי סטודנטים/יות במחלקה להפרעות תקשורת מאוניברסיטת אריאל, לפי עקרונות מבוססי מחקר, במסגרת קורס תקשורת תומכת וחליפית (תת”ח).
חשוב לציין כי התערבות מוקדמת של שפה בגיל הרך הנה קריטית לרכישת שפה וצמצום פערים
נושאים לראיון:
- הקשיים של ילדי הגנים (חצי שנה- עד 3) בתחומי שפה, תקשורת.
- ילדי הגנים – ילדים עם הפרעות התפתחותיות שונות כולל הרצף האוטיסטי.
- תמיכת צוות רב מקצועי (פיזיותרפיה, רפוי בעיסוק, טיפול רגשי וקלינאית תקשורת).
- הטמעת השפה והדיבור
- מהי תקשורת תומכת וחליפית וחשיבות התערבות מוקדמת :גיל קריטי לרכישת שפה, בתהליך ההתפתחות של המוח.
- פעילות הסטודנטים ליצירת לוחות תקשורת מותאמים לפי איסוף נתונים מהגנים ועריכת הלוחות על פי עקרונות מבוססי מחקר.
- אפשרות לראיין סטודנטיות שלוקחות חלק בפעילות ההתנדבותית.