כיום, ההנחיה הרשמית של משרד החינוך היא להמתין עד לכיתה ג’ על מנת להתחיל ללמוד אנגלית. ואולם, הנחיה זו תמוהה למדי – אינספור מחקרים מוכיחים שככל שאנחנו יותר צעירים, כך היכולת שלנו לקלוט שפות חדשות גבוהה יותר.
בנוסף לכך, ללימודי שפה נוספת כבר בגיל צעיר ישנם אינספור יתרונות מוכחים נוספים –
- פיתוח היכולות הקוגניטיביות – מחקרים רבים הוכיחו שלימודי שפה שניה בגיל צעיר מועילים לפיתוח האינטליגנציה ומסייעים לקידום הישגים גם במקצועות לימוד אחרים.
- חיזוק הביטחון העצמי – ילדים שהתחילו ללמוד אנגלית כבר בגיל צעיר ופיתחו כתוצאה מכך פער על יתר בני גילם, נהנים מיתרונות גם בתחום החברתי. נקודת הפתיחה הטובה שממנה הם נהנים מסייעת לתחושת המסוגלות, הביטחון והערך העצמי שלהם.
- מניעת פיתוח מחסומי שפה – כולנו מכירים את תחושת חוסר הנוחות הנלווית לשיחה בשפה זרה. החשש שהמבטא שלנו יישמע ישראלי, שנשכח מילה חשובה ברגע האמת או שלא נבין את שותפנו לשיחה עלול להיות משתק. למרבה המזל, חשש זה אינו דומיננטי בגיל צעיר ולכן ילדים שלומדים אנגלית נוטים להשתמש בה בהזדמנויות רבות.
נשאלת אפוא השאלה – איך ניתן לגרום לילדים לדבר באנגלית כבר בגיל צעיר? שוחחנו עם טלי, שמצאה מורה פרטי לאנגלית עבור בנה אורי בנה בן ה-6.
למה החלטת לשלוח את אורי למורה פרטי?
“לאחרונה אורי התחיל לגלות עניין בשפות”, מספרת טלי. “כשהתחיל ללמוד קרוא וכתוב בעברית הוא מיד רצה לדעת גם מה המשמעות של האותיות הלועזיות”.
כשקראה טלי ברשת על היתרונות הרבים הגלומים בלימודי אנגלית מגיל צעיר, היא החליטה לרשום את בנה לשיעורים פרטיים. “כמובן שהיו הרבה חששות. אורי צעיר במיוחד ומעולם לא התנסה בשיעורים פרטיים. יחד עם זאת, הסקרנות של אורי שכנעה אותי ששיעורים פרטיים הם הדבר הנכון עבורו”.
טלי פנתה לאתר lessoons שמרכז תחת פלטפורמה אחת מעל לאלף מורים המתמחים ביותר משישים נושאי לימוד ועברה בקפידה על רשימת המורים. “הגעתי לאתר לסונס בעקבות המלצה מחברה. חיפשתי מורה פרטי לאנגלית באזור תל אביב ונגלו לפניי מעל למאה חמישים אפשרויות שונות. לאחר שהשוויתי בין המחירים שגובים המורים עבור שעת לימוד וקראתי המלצות על כל מורה, בחרתי בניצן, שמלמדת אנגלית כבר למעלה מחמש שנים”.
תוכלי לספר לנו על החוויה של אורי עם ניצן?
“החיבור בין ניצן לאורי היה מידי. משום שמדובר היה במפגש הראשון בין אורי לניצן, נשארתי בחדר וצפיתי בשיעור. הופתעתי לגלות שאורי, ילד שובב ואנרגטי, ישב והתרכז ללא קושי במשך כמעט ארבעים וחמש דקות ואף לא רצה לחזור הביתה בסוף השיעור. אני מאמינה שסקר השוק שערכתי וההשוואה בין עשרות מורים עזרה לי למצוא את ההתאמה המושלמת עבור אורי, שכבר יודע את כל ה-ABC בעל-פה”.