היום בו אנו זוכים לשמוע כי עברנו את הטסט ואנחנו זכאים לרישיון הנהיגה המיוחל הוא יום קסום ובלתי נשכח עבור מרבית האנשים, בין אם הוא קורה מיד בהגיעם לגיל החוקי לקבלת רישיון נהיגה ובין אם בגילאים מאוחרים יותר. לאחר תהליך הלמידה והמבחנים, זוכים סוף כל סוף ברישיון המיוחל ויכולים להתחיל להיות עצמאיים בשטח ולנהוג לאן שרוצים. בפועל, זה לא בדיוק המצב – כאשר מקבלים רישיון עוברים למעמד של נהג חדש, אשר מעט שונה מהסטאטוס של נהג “רגיל”. גם בכל הנוגע לביטוח רכב לנהגים חדשים קיימים הבדלים לעומת ביטוח רכב “רגיל”. מהם ההבדלים שחשוב להכיר כאשר נכנסים לסטאטוס של “נהג חדש”?
מגבלות החלות על נהגים חדשים
עוד בטרם נגיע להבדלים בכל הנוגע לביטוח רכב לנהגים חדשים לעומת ביטוח רכב רגיל, לנהגים וותיקים יותר, חשוב להבין מהם ההבדלים מבחינת החוק והרשויות בין נהג חדש לנהג וותיק. ובכן, ההבדלים העיקריים באים לכדי ביטוי במספר הגבלות המוטלות על נהגים חדשים:
חובת מלווה – במהלך שלושת החודשים הראשונים שלאחר קבלת רישיון הנהיגה מחויב נהג חדש לנסוע עם מלווה ברכב – נהג וותיק יותר. זאת על מנת להמשיך באופן פחות רשמי את תהליך הלמידה וההסתגלות של אותו נהג חדש לנהיגה עצמאית על הכביש.
שלט נהג חדש – במהלך השנתיים הראשונות לנהיגתו על הכביש מחויב נהג חדש להציב את אותו השלט המוכר והצהוב של “נהג חדש” בשמשה האחורית של הרכב, וזאת על מנת להזהיר את הנהגים האחרים בכביש ובתקווה לקבל מהם יחס סבלני יותר
הגבלה במספר הנוסעים – נהג חדש מוגבל במספר הנוסעים שמותר לו להסיע. מגבלה זו חלה על נהגים חדשים מתחת לגיל 21, אשר ללא נהג מלווה מורשים להסיע שני נוסעים נוספים בלבד.
ביטוח רכב לנהג חדש – כאמור, גם מבחינת סוג הביטוח לו נדרש נהג חדש, קיימים מספר הבדלים מול הביטוח לו נדרשים נהגים וותיקים. מבחינה סטטיסטית, אחראים נהגים חדשים ליותר תאונות מאשר נהגים וותיקים. לכן, הפרמיה שדורשות חברות הביטוח בעבור ביטוח רכב לנהג חדש גבוהות יותר, וכך גם פרמטרים נוספים דוגמת ההשתתפות העצמית. מבחינתו של אותו נהג חדש, חלה עליו חובת הדיווח בעת הפנייה לחברת ביטוח לצורך רכישת ביטוח רכב. עליו ליידע את חברת הביטוח כי הוא נהג חדש, על מנת שזו תוכל להתאים את חישוביה ולגבות פרמיה שונה.
נהג צעיר מול נהג חדש
הרבה מבוטחים חדשים מתבלבלים בין ההגדרה של “נהג חדש ” לבין ההגדרה של “נהג צעיר”, שתי קטגוריות שונות ונפרדות, ההבדל בין “נהג צעיר”. לבין “נהג חדש” הוא הגיל וותק הנהיגה, נהג צעיר הוא נהג מתחת לגיל 21, או 24 בחברות ביטוח מסוימות בעל וותק נהיגה של שנה לפחות, גם חלוקה זו נעשית במטרה למזער את רמת הסיכון אליה נחשפת חברת הביטוח ולחלק את כלל המבוטחים לקבוצות סיכון שונות. על פי תפיסה זו, ביטוח לנהג צעיר זול יותר מאשר ביטוח לנהג חדש אך יקר יותר מביטוח לנהגים ותקים, נהגים צעירים מועדים יותר לביצוע עבירות תנועה או לנהיגה פרועה, ולכן נדרשת מהם פרמיה גבוהה יותר במקרים מסוימים.