טקס פתיחת שנה, טקסים לקראת חגים וימי זיכרון, טקסי בני ובנות מצווה, טקסי קבלת ספר תורה, קבלת תעודת זהות וטקסי סיום ופרידה מוכרים לכל מורה ותלמיד בבתי הספר. אבל האם עצרנו פעם לשאול מה משמעותם של הטקסים הללו? מדוע חשוב לקיימם? מה הם הערכים המרכזיים שהם מבקשים להעביר? מהי היא הדרך הנכונה לבנות טקס?
הקורס “מקומם של טקסים במערכת החינוך” (כולל לחינוך הבלתי פורמלי) במכללה האקדמית לחינוך אורנים, נועד ללמד את כוחם של טקסים ואיך להשתמש בהם ככלי חינוכי. הלימוד נעשה כתהליך סדנאי, ששיאו התנסות מעשית של משתתפי הקורס בבנייה ובהפקה של אחד הטקסים המתקיימים במכללה.
“מכיוון שייחודו של טקס הוא בעיקר בחוויה” אומרת ד”ר תמי שדמי, מרצה בחוג לחינוך חברתי קהילתי באורנים “הקורס מורכב מחוויות טקסיות שהלומדים יוצרים, והבנתם. הסטודנטים יעסקו בשאלות: האם טקס מתקיים אך ורק בתאריכים מיוחדים או שיש מקום לטקס בשגרת היום יום? מהי משמעות הטקס בחיי הפרט, המשפחה, הקהילה והעם? מה מאפיין טקס מוצלח ומה חשוב שיהיה בטקס כזה? הקורס עוסק גם בהתפתחות של תרבות, בין מסורת לחידוש, ובמאפיינים של טקסים מרכזיים בתרבות היהודית, כמו טקסי מעבר בחיים, טקסי שבת וחגים. הקורס מבקש לפתח מודעות לתפקידו של המחנך כמוביל חברתי ותרבותי בקרב קהילת בית הספר, לעורר מוטיבציה לבניית ‘מוסדות טקסיים’, להתנסות בהם תוך התאמה לציבור הרלבנטי ולהתנסות בהובלת טקס במסגרת הקבוצה. הסטודנטים בקורס נהנים מחוויה משמעותית של לימוד המוביל לידי מעשה.”