150 אנשי הוראה עוברים הכשרה לשמש כמנטורים אשר ילוו מורים מתחילים ויסייעו גם להנהלות בתי הספר להטמיע חדשנות בחינוך. ד”ר וליד דלאשה: חלק מהבעיה בבתי הספר של המגזר היא שמרנות היתר של ההנהלות שאינן פתוחות לשינויים”
המכללה האקדמית להכשרת מורים בסכנין, הקימה מרכז חדש לתמיכה במורים במגזר הערבי במטרה לקדם את החינוך במגזר. כך חשף היום ד”ר וליד דלאשה ראש היחידה לכניסה להוראה במכללה האקדמית סכנין, במהלך יום עיון של פרויקט פרומנטורס שנערך בסכנין.
במסגרת המרכז החדש המונה צוות של פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, אנשי ניהול וחינוך מוכשרים כיום 150 חונכים, אשר בקרוב יחלו לפעול במסגרת בתי הספר במגזר הערבי וילוו מורים וצוותי הנהלה. ד”ר דלאשה אמר עוד: “אנחנו מנסים לשנות את התרבות הארגונית של בתי הספר במגזר הערבי, שהיא הרבה יותר שמרנית מזו הנהוגה בבתי הספר היהודים בישראל. המטרה שלנו היא להפוך את המנטורים לחלק מהמערכת החינוכית שילוו את המורה המתחיל ויבטיחו את הצלחתו, אך גם יסייעו לצוותי ההנהלה של בתי הספר לבצע שינויים והתאמות לקדמה שמוטמעת במערכת החינוך”.
פרומנטורס הינו פרויקט בינלאומי ייחודי מטעם ארגון ארסמוס+, המתמקד בפיתוח של דגמים עדכניים של חונכות והכשרה לחונכות וליווי למתמחים ולמורים וגננות חדשים, בשלב הכניסה להוראה, במסגרת ה”חממה”.
השותפים לפרויקט הם ארבע אוניברסיטאות מאירופה (פינלנד, בריטניה, רומניה ופולין) ועשר מכללות מהארץ, שמכללת סכנין היא אחת מהן. הפרויקט התחיל באמצע ינואר 2020 ויימשך שלוש שנים. במסגרתו מוכשרים למעלה מאלף מורים אשר ישמשו כמנטורים למורים בתחילת הדרך ויסייעו להנהלות בתי הספר להטמיע שינויים במערכת הניהולית ודרכי ההוראה בבתי הספר.
ד”ר דלאשה: “המשימה שמצפה למנטורים בבתי הספר הערביים היא קשה פי כמה מזו שמצפה להם בבתי הספר היהודיים. בתי הספר במגזר הערבי סובלים משמרנות יתר של צוותי הניהול אשר אינם פתוחים מספיק לחדשנות ולשינויים שחלו במערכת החינוך. במכללת סכנין זיהינו את הבעיה ואנחנו פועלים במקביל לפרויקט פרומנטורס והכשרת המנטורים גם מול הנהלות בתי הספר כדי להבטיח את הצלחת הפרויקט. מערכת החינוך היא אותה מערכת חינוך, ספרי הלימוד והחומר הנלמד דומה בכל מערכת החינוך, אך בכל זאת יש פערים מנטליים שאנו צריכים לגשר עליהם במערכת החינוך במגזר הערבי, כדי להבטיח הצלחה”.