אתגרים חדשים דורשים היערכות מחודשת של מערכת החינוך להוראה וחינוך לעתיד שנבנה כיום. תכנים חדשים נכנסים לצד שיטות הוראה חדשות לידיעת תלמידי ההוראה המתחילים כיום ללמוד
אין מחלוקת על כך שמערכת החינוך חייבת להיערך בתחומים רבים לקראת הדרישות והאתגרים שמציבים בפניה הזמנים העוד יותר מודרניים. אין מדובר רק בטכנולוגיות שיכולות להיכנס לכיתה ולסייעה בלמידה, אלא בהתמודדות עם האדם החדש שהוא גם אורייני יותר ובעל הרגלי עבודה ולמידה מהירים יותר. פעמים רבות המורים עצמם מוצאים את עצמם מעודכנים פחות ולכן גם לא מסוגלים להתמודד עם ידע רחב שמגיע לתלמידיהם בגיל מוקדם יותר. לכך נוספות גם מיומנויות טכנולוגיות שהן מחויבות המציאות וצורך לדעת כיצד לעקוף את הרגלי הלמידה הלא יעילים לעתים שנוצרו בגללן.
מה התחדש בלימודי החינוך וההוראה היום?
החידוש הגדול הוא שמדעי המוח מובילים את המהפכה החינוכית וזה מלהיב וגם מאתגר את המורים החדשים בעצמם. מחקרים בתחום מדעי מוח ומדעי ההתנהגות מגלים לנו עובדות חדשות הן על הדרך שבה המוח עובד באמת והן על הדרך שבה הוא מסתגל לשינויים המודרניים שנכפים על האדם. מחקרים אלה מחייבים אותנו לחשוב אחרת גם על פדגוגיה ומתודיקה חדשה ללמידה אפקטיבית. זה חיוני כדי לדעת כיצד ללמד את מקצועות הליבה כמו גם את המקצועות והמיומנויות החדשות שיש לפתח תוך כדי השהות בבית הספר.
מהם הפרמטרים שחשובים לתלמיד החינוך החדש?
מורה נשאר מורה ולכן הידע בתוכני הליבה עדיין חיוני אלא שנוספה לכך הדרישה להתמודד עם הילד החדש שנוצר בזמנים טכנולוגיים אלה. אצל ילדים אלה אנחנו עדים לתופעות נפוצות שנחשבות היום לטבעיות ומקובלות, כמו הפרעות קשב וריכוז סביבתיות, בעיות דחיינות והימנעות מעבודה קשה משום שהכל זמין לילדים היום בהקשת כפתור, חשיפה לתכנים קשים וקיצוניים יותר בגיל צעיר שמשפיעה על ההתנהגות ותפיסת העולם ועוד.
המורה החדש חייב לדעת כיצד למצוא בכל זאת את השיטות לפתח אצלו מוטיבציה, הרגלי למידה בסיסית מועילים יותר, הרגלי עבודה נכונים לחיים, יכולת לקלוט גם את תוכני הליבה שמלמדים במערכת החינוך והם חלק מתכנית הלימודים הבסיסית שנדרשת בישראל.
כיצד זה משפיע על המורה החדש?
שינויים טכנולוגיים שיוצרים שינוי חברתי וקוגניטיבי דורשים מהמורה לימודי חינוך והוראה שמכינים אותם לפתח מיומנויות, כדי שיום הלימודים יהיה גם מעניין ועדכני יותר לתלמיד. אין לשכוח שהתלמיד של היום רגיל לצרוך מידע וללמוד אחרת עוד מגיל הגן, גם משום שבבית נוטים ללמד אותו לבד חלק ממה שהוא אמור היה ללמוד רק כשהוא מצטרף לבית הספר. בית הספר של היום הוא הרבה יותר מבית הספר וזה מה שחשוב ללמוד גם בלימודי ההוראה.