אם יש משהו בו הצטיין העשור האחרון הרי שזו נוכחותו של הסמארטפון בחיינו. כיום כבר אי אפשר להתכחש לכך כי מדובר ב”ידידו הטוב של האדם”, וכן אנחנו מתקשים להסתובב בלעדיו.
אלא כשזה מגיע לתחום הלימודי רובנו לא תמיד מצליחים להבין מהם יתרונותיו של הכלי הזה. ואכן רובם של בתי הספר בעולם משתדלים לאסור את השימוש בו במהלך השיעורים. אלא שלסמארטפון יש יתרונות ככלי חינוכי. יתרה מכך, הסתכלות מעמיקה בהרגלי השימוש של בני הנוער בסמארטפון מבהירה כי ישנם הבדלים עמוקים באופן תפיסת העולם וההתייחסות אליו. שינוי שבא לידי ביטוי לא אחת בתפקודם היומיומי.
להשביח את הידע
האם יש לאסור אם כן על טלפונים ניידים להגיע אל המרחב הלימודי? הדעות חלוקות. ישנם אומנם לא מעט בתי ספר שאכן טורחים לאסור טלפונים חכמים בגבולותיהם, מתוך טענה שהם מהווים אמצעי להסחת דעת, וכי הם פוגמים ביכולות האקדמיות. אולם מחקרים שונים הוכיחו כי אין בכך אמת רבה, פשוט בעבר מי שבהה בחלון החוצה מתוך שיעמום, בוהה היום במכשיר המצוי בכף ידו. אבל, אין ספק שלטלפון חכם יש את יתרונותיו הוא כאשר הוא מגיע למרחב הלימודי, מה שאומר שאולי לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים במקרה הזה.
יתרון ראשון הוא היותו מנהל זמן טוב. באמצעותו ניתן לעשות את הדבר הנכון בזמן הנכון כאשר אנו קובעים מועדים, ומגדירים התרעות עבור הפעולות הנדרשות מאיתנו, כמו לדוגמה להתעורר מוקדם בבוקר. אבל זהו רק יתרון אחד זניח שיש לו.
בעוד שפעם, כלומר בעשור הקודם, תלמידים היו טורחים לקבל את הידע שלהם ממורים, הורים וספרים. כיום מקורות המידע שלנו הפכו למגוונים יותר, וכמובן שאחד מהמובילים שבהם הוא האינטרנט. באמצעות הסמארטפון מצליח כל תלמיד לבדוק את המידע שהוא זקוק לו באופן מיידי ומהיר יותר מפנייה לספרים. בדור הנוכחי שנוטה לקבל תכנים ויזואלים, ולא רק קריאים, הסמאטרפון הוא כלי משמעותי מאוד. בנוסף, הוא מאפשר לכולם לגשת לספרייה הגדולה בעולם, מכל מקום שבו הם נמצאים, ולהסיר כל ספק מראשם לגבי פריט מידע שהמורה לימד, באופן מיידי. ובכל זאת מה באמת עושה את הטלפון הנייד לכלי כל כך פופולארי.
לחשוב באופן רב משימתי
מניתוח התנהגות של בני הנוער עולה כי רובם משתמשים בעיקר במכשירים אישיים כדי להיכנס לרשת, אפילו בבית. זה מה ש -50% מהם לפחות עושים. אומנם 25% נוספים העידו כי הם משתמשים בגאדג’טים ובמחשב שולחני כדי להיכנס לרשת באופן תדיר. אך המציאות מראה שמחשבים שולחניים ומחשבים ניידים (שהם לעתים קרובות מיושנים) נופלים הרחק מאחורי הסמארטפונים והטאבלטים החדשים. יתרה מכך, בתחום בית הספר נמצא לרוב ציוד מיושן שאינו מציע את אותן ההזדמנויות לחיפוש תקשורת ומידע שיש למכשירים אישיים. ואילו לילדי בתי הספר יש לעיתים קרובות גישה למחשבי בית ספר במהלך שיעורי IT בלבד. לעומת זאת, הסמארטפונים שלהם תמיד בהישג יד. ורובם נוטים להשתמש בסמארטפונים כדי לפתור מספר משימות בו זמנית.
למעשה, ילדים עם סמארטפונים פשוט מגיעים לבית הספר עם פעילות רבת משימות שהם רגילים אליה. כיום, גם ילדים בגיל הרך מסוגלים לצפות בסרטים מצוירים בשולחן העבודה, לשחק משחקים בסמארטפון ולהאזין למוזיקה בו זמנית. מספר ערוצי תפיסה פעילים אצלם בו זמנית, והחיים אינם מפוצלים אצל הדור הזה לאונליין וללא מקוון. ופה בדיוק נמצא ההבדל בין הדור הצעיר יותר שגדל עם הסמארטפון ביד, לדור שקדם לו.
הסמארטפון יחד עם התפתחותן של הרשתות החברתיות הביאו לכך שחוקרים רבים בתחום מדעי ההתנהגות סבורים כי אין לראות בחיים המקוונים של צעירים (כגון רשתות חברתיות) “מרחב נפרד”. נהפוך הוא, תקשורת מקוונת ולא מקוונת זורמת האחת לשנייה, וילדים לא חשים שום מחסום ביניהם. כיום הילדים מעורבים בפעילויות מקוונות, כולל גלישה, האזנה למוזיקה או תקשורת ברשתות חברתיות, במקביל להיותם בשיעורים בבית הספר, לשוחח עם הורים, חברי כיתה וחברים, הליכה ותחבורה. כמו לדוגמה אכילת ארוחת בוקר, תוך משחק בטלפון.
השפעת הסמארטפון של רשתות התקשורת
לא רק מוחם של הצעירים הפך להיות שונה מבחינת מיומנויות עם כניסתם של הטלפונים החכמים. גם רשתות התקשורת חייבות היו לעבור שינוי מבחינת ההצעה שלהן, וכמות השימוש שנעשית ביכולות הגלישה שלהן. השימוש התכוף ביוטיוב, אינסטגרם, פייסבוק ושאר האפליקציות הופך את צריכת המגות שלנו למפלצתית. אנחנו חייבים אינטרנט בכל מקום ובכל מצב, ולכך יש צורך בתשתית רחבה.
ומה באשר לחברות התקשורת, ולמה שהן מציעות לגולשים מבחינת המחיר. ובכן ניתן לבדוק קחו לדוגמה היא חברת פלאפון הותיקה. בחברת פלאפון מבצעים שונים שמתאימים לגולשים. החברה מציעה בחבילת הבסיס שלה נפח גלישה בגודל של 80 ג’יגה, לצידם של שיחות והודעות ללא הגבלה. ובנוסף, ניתנת לרוכשים אפשרות להנות מ-100 ג’יגה נוספים בשלושת חודשי ההצטרפות הראשונים לשירות. המחיר מתחיל מ- 34.90 ש”ח לחודש, ויורד ככל שמספר המנויים שאם מצרפים לרשת גודל.