בסוף חודש מאי ייערך האקתון חברתי ראשון מסוגו בירושלים למען עסקים קטנים, בניצוחם של סטודנטים של האוניברסיטה העברית ● האירוע יימשך 16 שעות ליליות רצופות ● המטרה: צמצום פערים דיגיטליים ועידוד עסקים לנוכחות מקוונת ברשת
בישראל פועלים כחצי מיליון עסקים קטנים, כשעשירית מהם ממוקמים באזור ירושלים. העסקים הירושלמים מהווים מנוע צמיחה משמעותי למשק הישראלי והתפתחותם חיונית ביצירת מקומות עבודה חדשים ובהקטנת ההגירה השלילית מעיר הבירה. רובם פועלים כיום בסביבה מאתגרת, תובענית ותחרותית, שדורשת מהם להסתגל לדרישות המשתנות של שוק העבודה המבוססות טכנולוגיה. האם יש להם סיכוי לשרוד ללא ידע ממשי ושימוש יומיומי בעולמות הדיגיטל?
על פי מחקר שנערך בשנה שעברה על ידי גיאוקרטוגרפיה ו-Google, נמצא כי הפער בקצב הצמיחה של עסקים בעלי נוכחות מקוונת גבוהה עמד על 24 אחוזים, לעומת עסקים קטנים דומים שאינם נוכחים ברשת. מנכ״ל Google ישראל וסגן נשיא Google העולמית, מאיר ברנד, התבטא בנושא וטען כי “הסיכוי שעסקים בפריפריה ישתמשו בכלים דיגיטליים כדי להצמיח את העסק נמוך בכ-40% מעסקים במרכז. זהו פער דיגיטלי שאפשר ורצוי לצמצם אותו”.
בסוף החודש, ב-31 במאי, יתקיים אירוע האקתון (מרתון חברתי) בבית אליאנס, שיופעל בין היתר על ידי “סטארטר דיגיטלי JLM” – קבוצה שהוקמה כדי לצמצם את הפער בין המרכז לירושלים מבחינת שיווק דיגיטלי לעסקים קטנים. במסגרת האירוע, שיימשך 16 שעות רצופות אל תוך הלילה, יבנו סטודנטים מהאוניברסיטה העברית אתרי אינטרנט, דפים עסקיים ברשתות החברתיות, נוכחות ב-waze וניוזלטרים למאות עסקים מקומיים.
האוניברסיטה העברית בחרה להירתם למשימה כדי להגביר את שילובם של הסטודנטים בעשייה חברתית וקהילתית בעיר. מרבית העסקים שנבחרו לקחת חלק בפרויקט הם משכונות הפריפריה של ירושלים – ביניהם ניתן למצוא עסקים בבעלות עולים חדשים ועסקים קטנים מהמגזר הערבי ומהמגזר החרדי. הלימוד הדיגיטלי ייעשה באמצעות כלים פשוטים, זמינים וללא תשלום.
מאחר ומדובר בתחרות נושאת פרסים המשתתפים באירוע יחולקו בתחילת ליל חמישי לקבוצות ולמחרת, בשעה 9 בבוקר, יתקיים גמר ההאקתון שבו יציגו הסטודנטים את תוצריהם. הזוכים בפרס הראשון ייהנו מסיור בחברת google ובכרטיס גיפט קארד בשווי של אלפי שקלים. ראש העיר ניר ברקת צפוי להגיע ולברך את זוכי ההאקתון.
עד כה נוסה המיזם במספר ערי פריפריה בהן הצליחו מתנדבים לסייע למאות בעלי עסקים קטנים. מעל ל-65 אחוזים מאותם בעלי עסקים דיווחו כי הם ממשיכים להשתמש בכלים הדיגיטליים שהוכנו עבורם, וכ-30 אחוזים דיווחו על זינוק במספר הלקוחות בעקבות הטמעת הכלים ליצירת נוכחות ברשת. כעת מגיע תורם של העסקים בירושלים, כשהאוניברסיטה העברית היא מוסד הלימוד הראשון שנבחר לגייס מתנדבים לקיומו של ההאקתון הדיגיטלי.