כנס בנושא מדע-תנ”ך-מדבר התקיים במדרשת שדה בוקר בהשתתפות בכירים מעולם האקדמיה ושר האנרגיה ד”ר יובל שטייניץ
כנס ייחודי וראשון מסוגו שהעלה שאלות בנושא הקשר בין מדע, תנ”ך והמדבר הישראלי התקיים בשבוע שעבר במדרשת שדה בוקר . הכנס, אשר הופק ואורגן על ידי צוות המדרשה, העניק זווית מעניינת וחדשה על הנושאים העתיקים הללו. מדובר על התכנסות של בכירים ומומחים מעולם המדע, ארכיאולוגים, פיזיקה, הנדסת אלקטרוניקה, עולם הדת והרבנות ואנשי הנגב. כמו כן, השר שטייניץ העביר את משנתו.
הפיזיקאים בכנס דיברו על כך שהיקום כולו נוצר במפץ הגדול וכל מרכיבי היקום נוצרו בתהליך ארוך שמציית לחוקי טבע מוגדרים בעוד שהרבנים מדברים על בריאה בידי האל ובשישה ימים. ואכן הפיזיקאים (או לפחות חלקם) אישרו שישנם תהליכים הקשורים ליצירת היקום ושאינם מצייתים לחוקי הטבע המוכרים.
הפילוסוף ד”ר יובל שטייניץ הראה שבעצם המדע (הדתי מונותאיסטי) עד המאה ה-17 היה פגני בעצם (שכן ייחס לדוממים כוחות ורצונות) ואילו המדע המודרני (שלכאורה הוא אנטי דתי) הוא בעצם ההיפך מכך שכן הוא אינו מיחס תכונות לעצמים דוממים אלא מיחס הכל לכוחות של חוקי הטבע (שזה בעצם האלוהים של שפינוזה?)
בכנס השתתפו פיזיקאים שהראו את הקשר שבין הפיזיקה הקלאסית, הפיזיקה הקוואנטית והמציאות התנכ”ית.
שניים מהמרצים, גב’ לאה שקדיאל וד”ר עוזי אבנר, הראו – כל אחד בדרכו – כיצד הסובב המדברי משפיע על תרבותו החומרית והרוחנית של האדם (כולל כמובן עם ישראל) ואילו פרופ’ הרצוג מת”א הביא הוכחות ארכאולוגיות לכך שהתנ”ך אינו מתאר מציאות היסטורית (עד ימי חזקיהו כנראה) ואילו פרופ’ יוסף גרפינקל מירושלים הראה – בדיוק את ההיפך וגם זה לפי ממצאים ארכאולוגיים. במילים אחרות אפשר היה להבין שהממצא הארכאולוגי הוא ממצא אך הפרשנות שלו תלויה מאוד בדעותיו של החוקר ומטענו התרבותי.
בכנס דובר על ליקוי חמה טבעתי שיתכן והוא מסביר את ספור “שמש בגבעון דום וירח בעמק איילון” (מדע שמנסה להסביר סיפור תנכי), כיצד השינויים בקו החוף של א”י לאורך ההיסטוריה מסבירים (לפחות מבחינה הגיונית) את סיפורי המקרא, כיצד קריאה גאוגרפית חדשה של שמות המקומות במקרא יכולה להסביר פרשיות סתומות במקרא ועוד ועוד.