פרס ירושלים לאחדות ישראל יוענק השנה בין היתר לפרויקט יוצא דופן שהתחיל במכללת תלפיות ומשלב את סמינר הקיבוצים ומכללת אלקאסמי. הפרויקט מאחד את המגזרים הדתי, חילוני וערבי ומנחיל ערכים חשובים של רב תרבותיות לסטודנטים ותלמידים בארץ. “הפרויקט הינו אבן דרך משמעותית בקירוב בין מגזרים, ומחקרים מוכיחים שהוא מוריד אפליה”.
השנה, פרס ירושלים לאחדות ישראל לזכר שלושת הנערים יוענק לפרויקט מיוחד במינו, שהתחיל במכללת תלפיות. את פרויקט מרכז TEC- המרכז לטכנולוגיה, חינוך ומגוון תרבותיות החלו 3 נשים מובילות ממכללות שונות, ד”ר איליין חוטר ממכללת תלפיות, ד”ר מירי שיינפלד מסמינר הקיבוצים וד”ר אסמאא גנאים ממכללת אלקאסמי. המרכז נמצא במכון מופ”ת.
“הפרויקט שלנו הוא לא רק פרויקט, אלא מסע חיים. התחלנו לפני 12 שנה, כל אחת מאיתנו הייתה ראש מחלקת תקשוב במכללה שלה, ורצינו להביא לאיחוד בין שלושת המכללות- מכללה דתית, מכללה חילונית ומכללה ערבית. התחלנו מיום עיון שבו חיברנו בין המכללות באמצעים טכנולוגיות מתקדמות והרצאות משותפות, משם גדלנו ואיחדנו כוחות לקורסים משותפים”. מספרת ד”ר איליין חוטר, אחראית על הפדגוגיה של המרכז ומובילה את טכנולוגיית המציאות המדומה, ממכללת תלפיות. היום קיימים 5 קורסים לתואר ראשון ושני, ב-15 מכללות בנושאי מדעים, אנגלית וחינוך.
מרכז TEC הוא המיזם הראשון בישראל לתהליכי למידה רב תרבותיים ושיתופיים של המגזרים השונים- הדתי, החילוני והערבי באמצעות טכנולוגיות מתקדמות. המרכז נותן מענה ממשי לצמצום פערים תרבותיים על ידי יצירת מפגשים בין אנשים, לטווח ארוך.
מעבר לשיתוף הפעולה בין הסטודנטים, מתקיימים גם מפגשים בין תלמידים מבתי ספר שונים באוכלוסייה. “לאחר שהתפתחנו עם הסטודנטים, החלטנו להטמיע את המרכז גם במערכת החינוך בשיתוף עם משרד החינוך וכך נכנסנו לבתי ספר. המודל שלנו הוא קבוצות קטנות, על מנת להכיר את האחר. הילדים מצוותים לקבוצה של 6 תלמידים, 2 תלמידים מכל מגזר. הילדים מתחילים בהתכתבות, לאחר מכן הם עולים רמה ושומעים אחד את השני ומדברים אחד עם השני. לאחר מכן רואים אחד את השני. הקונספט החדשני שיצרנו הוא עולמות וירטואליים באמצעות אוואטר, כך התלמידים מקבלים חוויה כאילו הם באמת נפגשים, לאחר החוויה הוירטואלית, ושהלמידים כבר מכירים אחד את השני ללא כל התייחסות למגזר ולסממנים חיצוניים הם נפגשים פנים אל פנים”. מוסיפה ד”ר חוטר.
מרכז TEC פועל בשני תחומים, גם בגזרת המכללות, גם בבתי ספר ומשרד החינוך וגם שילוב בין השניים. כך מגיע בעצם שיאו של תהליך הלמידה השיתופי שהוא מפגש פנים אל פנים שבו מארחים הילדים את חבריהם ללמידה באחד מבתי הספר, לשיח משותף. המורים המובילים את התכנית מקבלים הכשרה בנושא רב תרבותיות והם בעצמם עוברים תהליך דומה של היכרות ובניית יחסי אמון עם עמיתיהם המורים מכלל המגזרים.
“הפרויקט הינו אבן דרך משמעותית בקירוב בין מגזרים, ומחקרים מוכיחים שהוא מוריד אפליה. הסטודנטיות במכללה לוקחות חלק בקורסים מקוונים עם סטודנטים מהמגזר החילוני והערבי, וכך כשאר הן יוצאות לדרכן המקצועית כמורות ומחנכות יש להן עוד סט של כלים וערכים להעביר לדור הצעיר. הפרויקט ממשיך לגדול ולפרוח כל הזמן, קיימים צווותי חשיבה במכון מופ”ת שיחד עם ד”ר חוטר חושבים קדימה כל הזמן ומפתחים אמצעים טכנולוגיים מיוחדים, על מנת להטמיע אותם בסופו של דבר גם בתפוצות”. מוסיף ראש מכללת תלפיות בנימין בהגון, בין מייסדי ומקדמי הפרויקט.
ב6.6 יתקיים יום האחדות לזכר שלושת הנערים, ובאותו היום יקבל הפרויקט את פרס ירושלים לאחדות ישראל יחד עם שאר הזוכים מנשיא המדינה, רובי ריבלין.